Du kender sikkert Truspilot.dk, fordi en webshop har opfordret dig til at anmelde dem efter et køb, eller fordi du søgte informationer om en shop. De fleste kender Trustpilot, men de færreste forstår at tolke alle de informationer, som Trustpilot giver. For Trustpilot kan være en god indikation på, om en webshop er seriøs eller useriøs, men du kan ikke altid stole på Trustpilots ratings.
Hvad skal du være opmærksom på? Hvordan bruger du informationerne fra Trustpilot bedst muligt? Og hvordan kan du dobbelt tjekke en shop inden du handler, så du ikke baserer alt på Trustpilot? Alt dette og meget mere vil dette indlæg handle om.
Læs artiklen omkring manipulation med anmeldelser på Trustpilot her.
Hvad er Trustpilot.dk, og hvordan virker det?
De fleste kender Trustpilot.dk, enten fordi de har rated et firma, eller fordi de har vurderet et firma ud fra de ratings, som det har fået. Og det er meget basalt set også Trustpilot.dks funktion. At samle ratings om firmaer på godt og ondt.
Det fungere meget simpelt. Du opretter en profil, og herefter kan du rate al verdens firmaer og selskaber. Alt lige fra den webshop, som du lige har handlet i, over det lokale supermarked til dit telefonselskab eller internetudbyder. Findes firmaet ikke allerede i Trustpilots database, så opretter du det ganske simpelt, og derefter kan du rate det.
Du giver firmaet fra 1 til 5 stjerner, og derefter skriver du en kort eller lang vurdering af handelsforløbet, eller hvad der nu måtte falde dig ind i forbindelse med firmaet. De fleste beskriver konkrete handelsforløb på godt og ondt. Enkelte skriver en generel vurdering af firmaet, men det er op til den enkelte.
Herefter har firmaet mulighed for at besvare dit indlæg. Positive indlæg får sjældent kommentarer, men negative kritik indlæg får ofte en kommentar fra firmaet selv.
Konceptet er genialt, hvis man ser Trustpilot som en uafhængig side til at vurdere især webshops eller online firmaer. På den måde kan alle forbrugere sortere de dårlige shops fra, og dermed kun handle i de seriøse og gode shops.
Så grundideen og vision bag Trustpilot er god, og det er heller ikke her, at der er noget at klage over. For konceptet er smart, hvis det altså ikke var muligt at manipulere resultaterne. Men mere om dette senere.
Trustpilot er startet op i Danmark, men er sidenhen gået internationalt, og der findes idag en engelsk version af siden, som dækker det internationale marked. Det vil sige, at du kan opleve, at ratings og kommentarer af en butik er både på dansk, engelsk, spansk eller andre sprog. Og det er både godt og skidt. Det er godt, fordi du så kan se vurderinger fra andre kunder world wide, men det er skidt, fordi du måske ikke kan forstå kommentarerne på de andre sprog. Men det er en bagatel.
Derfor må du ikke stole blindt på Trustpilot!
Selvom konceptet lyder næsten perfekt, og det kan være et super godt værktøj til at undgå useriøse og uærlige butikker, så må du aldrig stole på alle ratings på Trustpilot. Faktisk er det direkte tåbeligt kun at benytte Trustpilot som værktøj, hvis du vil undgå butikker med dårlig service eller manglende moral. Herunder er listet et par punkter, som fortæller hvorfor:
- Trustpilot.dk kan let manipuleres, så vurderingerne er mere positive end virkeligheden
- Trustpilot.dk er ikke retvisende for en butiks service eller moral, da kun et få tal af kunder vurderer via servicen
- Trustpilot.dk samler ofte sure kunder, da de her kan komme af med deres frustration
- Trustpilot.dk viser ofte kun en side af sagen
- Trustpilot er pt mest benyttet af danskere. Dvs udenlandske shops ikke har retvisende ratings i forhold til service, fejl eller lignende. Det gælder både positive, men også negative ratings
Manipulation
Her på bloggen har vi kendskab til et forsøg, som blev lavet for ca 1 års tid siden. Det gik ud på, at skaffe en butik 50 ratings med 4-5 stjerner. Dette skete over en kort periode, og alle ratings var fiktive. De blev foretaget via 50 forskellige brugere fra 50 forskellige IP adresser. Den dag i dag er alle 50 ratings stadigvæk online, og flere har trykket “Find nyttig” til nogle af kommentarerne.
Så selvom de er fiktive er der altså andre, som har troet på dem, og fundet dem brugbare i forhold til deres indkøb!
Ikke retvisende
Et af de største problemer ved kun at benytte Trustpilot som kilde er, at Trustpilot på ingen måde er retvisende. Det er meget få glade kunder, som rater et firma på Trustpilot, mens stort set alle utilfredse kunder benytter servicen. Det vil sige, at et firma sagtens kan have en masse positive ratings, men de negative ratings udgør en meget større andel på Trustpilot, end de gør i virkeligheden.
Et af de største problemer med services ala Trustpilot er, at mange ikke gider rate et firma, hvis de har haft en god oplevelse, da de forventede dette. Mange kunder vil gerne fortæller venner/veninder og familie om det, eller skrive det på deres FB væg eller lignende, men de orker ikke oprette en profil på en side for at skrive dette. Derfor kan du ikke stole på andelen af tilfredse vs utilfredse kunder på Trustpilot, og ej heller på lignende sider.
Utilfredse kunder
Som beskrevet ovenfor, så har ratingssider ofte den tendens, at de samler alle utilfredse kunder. Det kan være alt fra kunder, som er blevet snydt på det groveste til kunder som “føler” sig uretfærdig behandlet (ofte er loven med mere irrelevant i kundens øjne, da det hele er baseret på følelser).
Når en kunde er utilfreds, og problemet ikke bliver løst tilfredsstillende, så har mange en hævntørst, som Trustpilot og lignende sider bliver benyttet til. Derfor skynder alle utilfredse kunder sig ofte ind på Trustpilot, fordi de skal af med vreden og frustrationen. Det er også derfor, at du ofte kan se mange negative indlæg på Trustpilot, hvor loven er overholdt, men kunden føler sig snydt eller dårlig behandlet. Derfor skal du som skrevet i punktet herover huske, at tage højde for dette. Antallet af positive ratings vil aldrig matche med virkeligheden, mens mange af de negative vil være at finde på Trustpilot eller lignende sider.
En sag har altid to sider
Et af de største problemer med Trustpilot.dk er, at siden kun viser den ene side af en sag, nemlig den set fra kundens. Det kan godt være, at firmaet har lavet en fejl, eller de har ydet en elendig service, men det er bare svært for et firma at modargumenterer mod en ophidset kunde. Især hvis flere kunder blander sig i diskussionen.
Derfor skal du altid huske, at hvis du læser negative ratings, så er det kundens personlige vurdering, som ikke behøver at matche eller være i overensstemmelse med loven. Mange firmaer har opgivet at kæmpe kampen på Trustpilot, da siden mere og mere anses som en offentlig gabestok, hvor selv de mindste fejl eller problemer, kan blive til de største. Lidt ala ordsproget om, at en fjer kan blive til en hel hønsegård.
Mange danske ratings
Da Trustpilot.dk er et dansk firma, og konceptet blev lanceret i Danmark til at starte med, så er det naturligt, at siden mest benyttes af danskere. Problemer er bare, at mange udenlandske webshops især, de kender endnu ikke til Trustpilots internationale side. Derfor opfordre meget få udenlandske shops kunderne til, at rate dem på Trustpilot. Det giver igen en skrævvridning af fordelingen imellem positive og negative ratings. For hvis alle glade kunder ikke selv anmelder shoppen på Trustpilot, så ender det med at alle utilfredse kunder kun rater. Og det kan give et firma en meget negativ profil, selvom der kun er tale om få ratings.
Derfor skal du altid have i baghovedet, at udenlandske shops ikke opfordre til ratings på Trustpilot, og det derfor kun er kundernes eget initiativ, hvis de giver en positiv rating. De utilfredse kunder skal nok rate på Trustpilot, som tidligere beskrevet.
Sådan benytter du Trustpilot bedst muligt inden køb
Som det sikkert er gået op for dig, så er Trustpilot slet ikke så lige til, som det måske ser ud. For ratings kan manipuleres, glade kunder kan glemme at rate, små problemer kan rates meget negativt mm. Men hvordan udnytter du så de ratings, som du kan se på Trustpilot af et firma?
Der er flere måder at gøre det på, men herunder er beskrevet en af de mere simple og effektive.
Trustpilot kan benyttes som et værktøj, som i samarbejde med f.eks Google, Facebook, G+, Twitter mm, der kan give enten positivt eller negativt indtryk af et firma. Jo flere af de nævnte dele du benytter sammen, jo bedre objektiv vurdering får du.
Det er altid en god ide at Google et firma inden du handler der (hvis det er online). Glemt alt om side 1-2-3, men smut om på side 10-15-20. Er der noget snavs, så gemmer det sig ofte langt tilbage i søgeresultaterne. Hvis du ikke kan finde noget, så er der måske ikke noget.
Men under alle omstændigheder, så kan en søgning på Google give dig indblik i følgende ting:
- Hvor længe har firmaet været online?
- I hvilke lande er firmaet omtalt enten på nyhedsmedier, blogs, foraer mm?
- Er der andre, som har handlet ved firmaet? Hvis ja, hvordan er deres vurdering?
- Står der generelt noget spændende om firmaet?
Alle firmaer, som har været online i længere tid, de vil have en masse informationer om dem online. Det kan være alt fra omtale eller anbefalinger til spørgsmål eller kommentarer. Dette er guld værd i din vurdering af et firma.
Det samme er firmaets Facebook side/G+ side/Twitter profil. Har nogen andre brugere skrevet noget? Eller er alt slettet, og alt er så perfekt?
Husk på ingen firmaer er perfekte. Uanset størrelse så vil alle firmaer lave fejl, og det er disse, som du skal kigge efter! Ingen fejl = få kunder (sådan kan det ofte være).
Hvis du sammenholder alle de informationer, som du kan finde på Google, Facebook, G+, Twitter mm, med de informationer som Trustpilot viser, så kan du hurtigt vurdere om firmaet er seriøst eller useriøst. Jo flere værktøjer du bruger i din analyse, jo mere validere er din konklusion. For ingen firmaer kan manipulerer samtlige medier i denne verden, det er ganske enkelt umuligt.
Så husk på. Trustpilot kan være et nyttigt værktøj, men det må bare ikke bruges alene. Og gør du det, så kan værdien af Trustpilot være begrænset eller direkte ubrugelig! God shoppelyst
Skriv et svar