Tanker fra hjernen og hjertet
Hvis du arbejder med online markedsføring, så vil du med sikkerhed sidde og krumme tæer, når du læser dette indlæg, og det er til dels forståeligt. For jeg taber sikkert en masse besøgende og læsere, ved den test jeg har lavet her på bloggen, men alting handler ikke om besøgende, mulige kunder og antal minutter de besøgende bruger på siden.
Nogle gange er det faktisk meget fedt, at man kan skrive det, som man tænker og føler, uden at skulle forholde sig til, hvad der vil gavne ens side mest i forhold til Google, Facebook og andre sider. Og så er det også en måde, hvorpå jeg føler, at jeg kan være mest autentisk. For blogging er desværre idag gået fra at være ærlige og ligetil indlæg, til at handle om besøgende, kunder, reklame indtægter mm. Og dermed går noget af det fede ved blogging tabt, hvis du spørger mig…
Ingen sporing, research eller test
Fordelen for mig er, at jeg hverken sælger tid eller services B2B, men de fleste af disse indlæg er B2B. Dermed er bloggen her ikke beregnet til, at den skal skaffe kunder i bixen, da målgruppen for bloggen her, umildbart ikke er den samme, som den er på mine shops Cosmos Co og Customfit, som er målrettet B2C. Dog har jeg Not Allowed, som primært er B2B, men den side har jeg forsøgt at holde lidt afstand til her på siden, så testen ikke blev ødelagt. Desuden kommer de fleste kunder til Now Allowed via anbefalinger fra andre kunder.
Derfor kan jeg også tillade mig at være lidt mere relaxed, fremfor dem som sælger B2B services indenfor f.eks markedsføring, SEO (søgemaskineoptimering), Adwords osv.
Og inden jeg gør mig helt hellig, så er jeg vantil at skrive målrettet blogindlæg, og dermed ved jeg godt, hvordan og hvorledes, f.eks Google mm virker, og hvordan man får noget ud af disse. Så eksperimentet her er ikke helt neutralt, men jeg har forsøgt at gøre det så neutralt som muligt, dog besidder jeg en vis know how indenfor onlinemarkedsføring, som alligevel spiller lidt ind.
Ingen Google Analytics
Her på bloggen er der INGEN Google Analytics. Yes du læste rigtigt. Der er ingen Analytics pt, og det har der ikke været siden jeg oprettede den. Nogle vil kalde det sindsygt, fordi siden går glip af en masse besøgende og læsere, hvis ikke man kan få en masse viden fra Analytics. Og det er jeg faktisk helt enig i.
Men når du f.eks har Analytics, så bliver din måde at skrive på, samt de emner du vælger meget påvirket af, hvad Analytics giver dig af fakta. Dvs de tanker og ideer, som jeg går med, vil med stor sandsynlighed blive manipuleret, hvis jeg konstant sad og læste data fra Analytics.
Derfor har jeg fra starten af valgt, at der ikke skal være Analytics, fordi jeg ville teste udfaldet uden.
Ingen research
Når jeg skriver et indlæg her på siden, så har jeg ikke lavet research, forstået på den måde, at jeg ikke har siddet og undersøgt, om der er mange, som kunne bruge det. Indlæggene er skrevet ud fra de input, som jeg får igennem hverdagen, samt hvad jeg får af spørgsmål og kommentarer fra andre.
Når jeg ikke laver research har det dog den negative side, at jeg ikke ved, om der er læsere til et emne, eller hvor mange potentielle læsere der evt måtte være.
Men på den anden side, så skrives indlæggene også ud fra egne erfaringer og oplevelser, og de er dermed ikke skrevet med det formål, at der skal tiltrækkes læsere fra et bestemt segment.
Jeg skal måske lige nævne, at der selvfølgelig er lavet research på de emner, som der skrives om, så der ikke står faktuelt forkerte informationer i indlæggene.
Ingen keyword research
Jeg må erkende, at jeg har ret stor erfaring med, hvad der virker i forhold til Google, FB mm, og derfor har jeg også en ide om, hvad folk søger efter. Derfor er mit udgangspunkt ikke helt neutralt i dette punkt.
Men jeg laver ingen keyword research inden, at jeg skriver et indlæg. Dvs jeg formulerer overskriften ud fra det, som jeg selv synes er bedst, og jeg får sikkert ikke nævnt alle de vigtige keywords i et indlæg, som jeg måske burde, hvis det skulle være optimeret optimalt imod søgemaskinerne, som f.eks Google, Bing, Yahoo mm.
Ved ikke at lave keyword research eller kigge “konkurrenter” over skulderen, bliver indlægget formuleret, som jeg ville gøre det, hvis jeg selv skulle bestemme, og der ikke skulle tages højde for noget. Igen det giver noget personlighed til siden, hvis du spørger mig, og det har også en charme, som jeg savner ved en del blogs.
Ingen test
I og med at der hverken er Analytics på siden, og der ikke er lavet basal research i forhold til Google, så giver det ingen mening, at jeg skulle teste et indlæg. Der er mange måder, hvorpå man kan teste, om indholdet er relevant for ens læsere, og det testes der normalt imod. Det gør jeg dog ikke, og det har selvfølgelig en bagside, da siden taber en masse hist og her.
Men på den anden side, så bliver emnerne, indholdet og bloggen også skrevet på en måde, som passer til mig, og der skrives kun indlæg, som jeg selv finder relevant og interessante. Om alle andre så finder det ligeså spændende, det er nok en anden snak, men det er en af ulemperne ved, at prøve at gøre bloggen autentisk.
Konklusion
Ville jeg anbefale andre at gøre dette? Ja hvis du har en personlig side, som ingen indflydelse har på din virksomhed! Det er en sjov proces at gå igennem, og du lærer at tænke på helt andre måder, end du traditionelt tænker på.
Arbejder du derimod med f.eks online markedsføring, SEO, Adwords eller andet, og er din side en vigtig måde for dig at få kunder på, så vil jeg fraråde dig at teste, fordi du går glip af en masse potentielle kunder, og du løber en direkte risiko. Dog vil jeg anbefale, at du evt prøver at teste det af ved f.eks at skrive din blogindlæg først, og derefter optimerer dem. Dermed får du et indblik i den proces, som det er at skrive uden research, og du kommer ligeledes ind i tankegangen bag. Men igen vil du være en smule farver, fordi du er nødtil at lave research på, hvilke ord, vendinger og fraser, som giver besøgende og kunder i butikken.
Driver du en blog, f.eks om mode, kosmetik eller andet, er denne måde at lave indlæg på faktisk ret spændende. Jeg ved godt, at du er afhængig af besøgende og læsere, men det er på en lidt anden måde, end en hjemmeside, som sælger services B2B.
Denne måde at skrive på, er faktisk den oprindelige “blogger måde”, som de fleste bloggere benyttede, da blogs kom frem. Sidenhen er mange desværre gået væk fra den, fordi alle deres indlæg skal være optimeret mod et bestemt produkt, som skal brandes, fordi de får penge for dette, eller fordi affiliate links skal skabe en indtjening via indlægget. Og sådanne indlæg bliver bare hurtigt kedelige og trælse at læse, fordi de hverken er personlige, og de mangler den sjæl og det liv, som der skal være i et indlæg, før det er spændende.
Helt personligt savner jeg lidt de gode gamle blogging dage, hvor indholdet blev skabt ud fra folks tanker og ideer, og ikke ud fra, hvad der sælger mest, eller hvad der potentielt giver den største indtjening.
Hele denne test har ændret meget den måde, hvorpå jeg også skriver tekster professionelt, og det har ændret arbejdsgangen bag at skrive tekster. For man kommer automatisk til at tænke mere personligt, når der ikke skal tages en masse forbehold, og det gør ligeledes at teksterne og emnerne bliver mere levende og sjove.
Jeg har i flere aspekter overført dette til mine forretninger, hvor jeg blandt andet er begyndt at skrive på en del sider, som intet har med kerneforretningen at gøre, men som kunne blive en del af ens forretning i fremtiden.
Hvordan ved jeg så, at kvaliteten og indholdet er iorden? Først og fremmest lytter og læser jeg rigtig meget til feedback, om det er på G+, Amino, i kommentarerne eller andre steder. Derudover lytter jeg rigtig meget til de mange mails, som sådanne indlæg også medfører. Der er gode input at hente, som jeg ikke f.eks kan finde via analyser eller research. Og sidst men ikke mindst, har adskillige af mine indlæg været nævnt på Wizzi.dks månedlige Top 10 lister + et par har været nomineret til en SemAward. Det er vel også et kvalitetsstempel i sig selv 🙂
Så vil du udfordre dig selv på en lidt anderledes måde, så overvej hvordan, du evt kan teste dette af. Jeg kan love dig for, at du fremover vil tænke onlinemarkedsføring på en ny måde, og du vil opdage en masse nyt indenfor onlinemarkedsføring, som du aldrig læser eller hører om. Måske fordi de færreste idag opdager det, fordi de er begravet i statistiker, analyser og research.
Har du spørgmål eller kommentarer, så fyr løs herunder 😉
Skriv et svar