Det er vigtigt at slå fast fra start, at der findes 2 typer returret. Og der er enorm forskel på dem! Rigtig mange blander reglerne sammen for de to typer køb.
- Handel i en fysisk butik, hvor du får varerne med med det samme. Også kaldet butikskøb eller fysiskkøb
- Handel online, hvor varerne sendes til dig. Også kaldet fjernsalg, e-handel, onlinehandel eller nethandel.
Hvordan er fortrydelsesreglerne og min returret i en fysisk butik?
Når du handler i en fysisk butik, så har du rent juridisk ingen fortrydelses eller returret. Dvs når du har købt, så har du købt. Og du kan derfor ikke forlange at butikken enten bytter varen til en anden vare, eller betaler dig pengene retur. Reglerne på området er meget klare, og det hjælper derfor ikke, at du hidser dig op, og skælder den stakkels ekspedient ud. For vedkommende efterlever blot butikkens regelsæt.
Men rigtig mange butikker tilbyder en returret eller bytteret, indenfor xx antal dage. Dette er ikke lovpligtigt, men de fleste butikker ser det mere som en service til deres kunder.
Butikker som tilbyder enten bytteret eller returret, skal skilte tydeligt med dette. Dette kan enten stå på indgangsdøren eller på bonnen. Det skal stå tydeligt, og der må ikke kunne sættes tvivl ved butikkens regler. Dvs reglerne gælder for alle produkter i butikken, med mindre andet er nævnt.
Reglerne angående bytteret og returret kan butikken selv bestemme. Hos langt de fleste butikker er reglerne meget simple, og de hjælper deres kunder med ombytningen.Nedenståenden er de oftest anvendte regler:
- At varen er ny, hel og i ubrugt tilstand, så den kan sælges igen
- At du kan fremvise kvittering på varen. Dette er mere en sikkerhed imod tyverier
- At varen leveres tilbage i denne originale emballage. Det kan f.eks være i papæsken eller med ubrudt folie
- At plumberinger mm er ubrudt
- At byttemærker og lignende sidder på varen
- At ombytningen sker indenfor den aftale tidsfrist
Special tilpasses et produkt til dig, som f.eks briller eller lædervarer, så kan en butik fraskrive returretten på varen. Det skal dog tydeligt fremgå, at special tilpassede produkter afviger fra butikkens generelle bytteregler.
Ingen returret på udsalgsvarer i en fysisk butik? Er det lovligt?
Rigtig mange oplever, at de fortryder et køb efter at have været på udsalg. Dette sker typisk i Januar, hvor de fleste mennesker går udsalg amok. Og det ved butikkerne. Derfor skilter de fleste butikker i udsalgsperioden med, at udsalgsvarer ikke kan ombyttes, eller at udsalgsvarer ikke er omfattet af butikkens normale returret. Og dette er faktisk ganske lovligt.
Alle fysiske butikker kan fravige deres bytteregler og returret, hvis de blot skilter tydeligt med dette. Butikken kan gøre opmærksom på dette enten på indgangsdøren, på alle tilbudsskilte i butikken eller ved at skrive det på bonnen. Er en af disse tre ting overholdt, så er butikken ikke længere bundet af deres egne bytteregler og returret.
Du som forbruger skal derfor holde nøje øje med, evt fravigelser under især udsalg!
Jeg har bestilt et produkt i en fysisk butik, men har fortrudt mit køb.
Så snart du bestiller et produkt i en fysisk butik, også selvom produktet er i restordre, eller kun hjemtages på bestilling, så er du bundet af de normale regler om butikskøb. Dvs du har som udgangspunkt ingen bytte- eller returret. Derfor skal du ikke impulskøbe, hvis du er i tvivl, og varen skal bestilles hjem.
Hvordan er min returret ved nethandel?
Køber du dine varer online i en webshop fra Danmark, så skal webshoppen yde dig 14 dages bytte- og returret. Dette gælder både med ombytning til andre varer eller pengene tilbage. Webshoppen kan godt gøre fristen længere, men må på ingen måde tilbyde en kortere frist end de 14 dage!
Hvordan er min returret ved nethandel i EU?
I EU er det aftalt, at du minimum har 7 dages fortrydelses- og returret ved nethandel. Fristen varierer mellem 7 og 15 arbejdsdage, da de enkelte EU lande har regler. Herunder kan du se, hvor lang tids fortrydelsesfrist du har i de enkelte lande:
- Belgien – Lovpligtigt 7 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Bulgarien – Lovpligtigt 7 arbejdsdage fortrydelses- og returret. Dog er der 14 dages fortrydelses- og returret ved finansielle ydelser
- Cypern – Lovpligtigt 14 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Danmark – Lovpligtigt 14 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Estland – Lovpligtigt 14 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Finland – Lovpligtigt 14 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Frankrig – Lovpligtigt 7 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Grækenland – Lovpligtigt 10 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Holland – Lovpligtigt 7 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Irland – Lovpligtigt 7 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Island – Lovpligtigt 14 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Italien – Lovpligtigt 10 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Letland – Lovpligtigt 14 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Litauen – Lovpligtigt 7 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Luxemburg – Lovpligtigt 7 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Malta – Lovpligtigt 15 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Norge – Lovpligtigt 14 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Polen – Lovpligtigt 10 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Portugal – Lovpligtigt 14 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Rumænien – Lovpligtigt 10 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Slovakiet – Lovpligtigt 7 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Slovenien – Lovpligtigt 14 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Spanien – Lovpligtigt 7 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Storbritannien – Lovpligtigt 7 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Sverige – Lovpligtigt 14 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Tjekkiet – Lovpligtigt 14 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Tyskland – Lovpligtigt 14 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Ungarn – Lovpligtigt 8 arbejdsdage fortrydelses- og returret
- Østrig – Lovpligtigt 7 arbejdsdage fortrydelses- og returret
Så køber du tøj, tasker, accessories, solbriller, bøger, CD/DVD, spil, elektronik eller andet online, så kender du nu din fortrydelsesfrist i de enkelte lande. Bemærk der er tale om arbejdsdage, hvilket betyder at weekender ikke tæller med. Du skal indenfor den aftale frist fra modtagelse af dine varer, blot gøre webshoppen opmærksom på, at du ønsker at returnere dine varer. Dette kan ske pr post (helst anbefalet brev), fax eller email. Dvs webshoppen skal ikke modtage varerne fysisk retur indenfor fristen, men blot gøres opmærksom på, at du agter at gøre brug af din returret. Du skal dog returnere varerne hurtigst muligt!
Hvilke måder kan jeg fortryde mit køb på ved nethandel?
Der er flere måder, hvorpå du kan udnytte din fortrydelsesret / returret. Det hele afhænger lidt af, hvornår i bestillings/leveringsforløbet at du fortryder.
- Fortryder du inden at varen er afsendt fra sælger, så kan du blot kontakte firmaet, og annullere din ordre. Dette betragtes, som en fortrydelse, og sælger kan derfor ikke opkræve penge fra dig.
- Fortryder du inden varen er leveret, men efter den er afsendt fra sælger, så kan du blot nægte at modtage pakken. Dette kan enten ske til postbuddet, på posthuset eller ved at lade pakken ligge indtil den får retur. Hvis du udnytter din fortrydelsesret på en af disse måde, så skal du ikke gøre sælger opmærksom på, at du ønsker at fortryde købet. Det er uanset, hvor længe pakken er om at gå retur. Du har nemlig rent juridisk fortrudt dit køb rettidigt, og sælger kan derfor ikke kræve betaling for fragt eller andet.
- Har du modtaget varen, så skal du gøre sælger opmærksom på, at du fortryder købet, og derefter returnere den for egen regning. Returnere du hele købet, så skal sælger dog betale dig fragten retur, som du betalte for levering af varerne i første omgang
Special tilpasses et produkt til dig, som f.eks briller eller lædervarer, så kan en butik fraskrive returretten på varen. Det skal dog tydeligt fremgå, at special tilpassede produkter afviger fra butikkens generelle bytteregler.
Du kan finde en masse råd på forbrug.dk
Skriv et svar