Rigtig rigtig rigtig mange mennesker kan ikke kende forskel på garanti og reklamationsret, og det er virkelig uheldigt. Både for dem, når de er kunde, men også for butikkerne som skal høre på nogle forklaringer, som ikke holder vand. Derfor vil vi i dette blogindlæg behandle problemstillingen GARANTI vs REKLAMATIONSRET! (ikke at misforstå i forhold til returret)
Hvad er reklamationsret?
Vi starter lidt baglæns i forhold til selve oplægget, og behandler reklamationsretten først. For i Danmark har du nemlig ALTID 2 års reklamationsret, når du køber et produkt. Dette gælder både køb online i en webshop, men også hvis du køber dine varer i en butik. Ja selv supermarkeder yder 2 års reklamationsret på deres varer (dog ikke fødevarer, som ikke er omfattet).
Dvs alle varer du køber, kan du i 2 år reklamere over, hvis der opstår fejl eller mangler. Bemærk at loven ikke gælder for produkter, som ikke er beregnet til at holde i 2 år, eller for produkter som ved naturligt brug er slidt op inden udgangen af de 2 år.
Reklamationsretten er delt op i to afsnit. De første 6 måneder er det butikken, som skal bevise, at der ikke var en fejl på købstidspunktet. I de sidste 18 måneder er det dig som forbruger, som skal dokumentere, at fejlen eller manglen er opstået ved normal brug.
Disse to afsnit er teori, og de fleste butikker vægter heldigvis kundeservice højere end jura. Derfor kan du i de fleste tilfælde klage over produktet, og så vil butikken enten udbedre fejlen, eller du får et nyt produkt i bytte. Men vær opmærksom på, at nogle butikker ikke har det sådan, og derfor kan det blive lidt af en kamp.
Hvis et produkt har fejl eller mangler, så giver købeloven dig følgende muligheder, som du kan vælge imellem:
- Du kan få manglen eller fejlen udbedret. Dvs varen blive repareret
- Du kan få den defekte vare ombyttet til en ny vare
- Du kan få et afslag i prisen på den defekte vare
- Du kan ophæve købet, og dermed få alle dine penge retur
Herfra bliver det lidt ping pong, da både sælger og du som køber, kan afvise de forskellige forslag. Vælger du at ville hæve handlen eller få et nedslag i prisen, så kan sælger nægte dette, og i stedet tilbyde at udbedre fejlen eller ombytte varen.
Køb Dsquared solbriller online.
Hvad er garanti?
Garanti er en ekstra ydelse, som enten butikken eller producenten af varen tilbyder. Dvs garantien dækker ud over dine normale 2 års reklamationsret.Garanti er altså en ekstra ydelse, som er frivillig at yde. Der er ingen krav om, at hverken en sælger eller en producent yder garanti på et produkt. Men rigtig mange producenter yder idag 2-3-4-5-10 års fabriksgaranti, da det giver dig som kunde en sikkerhed for, at produktet er i en god kvalitet.
Garanti er med andre ord nogle fordele, som dækker dig ud over købelovens bestemmelser. En garanti skal derfor være længere end de 2 år, som købeloven foreskriver, og den skal dække mere end f.eks slidtage. Når en butik eller producent yder garanti, så er det også deres ansvar at dokumentere, hvis du klager over et produkt, at din klage ikke er omfattet af garantien. Du skal som kunde blot indgive en klage, og du skal selvfølgelig kunne dokumentere dette.
Da garanti, som tidligere omtalt er frivilligt, så bestemmer butikken eller producenten også selv, om garantien skal dække hele produktet, eller om garantien kun skal dække dele af produktet. Det er dog et krav, at garantien stiller dig bedre end købelovens bestemmelser. Dvs garantien SKAL dække dig ud over det, som købeloven allerede foreskriver.
Det skal ligeledes tydeligt fremgå, hvad garantien dækker. Dækker den f.eks kun stellet på et par solbriller, så skal det tydeligt frem gå, og det må ikke kunne misforstås. Eller dækker den kun urværket i et ur og ikke selve remmen, så skal dette også fremgå tydeligt. Står der total garanti eller 100% garanti, så dækker garantien hele varen.
Det er meget vigtigt, at du får et skriftligt dokument, som beskriver vilkårne for garantien. Er der evt nogle serviceeftersyn eller andet, som SKAL overholdes, for at garantien er gældende? Får du ikke nogle oplysninger om, hvad garantien dækker, kan du forlange, at varen fungerer 100%, som den skal ved normalt brug i hele garanti perioden.
Det er altid en god ide, at få garantien skiftlig, enten i form at et garantibevis eller en kvittering, hvor aftalen tydeligt fremgår. Derfor husk følgende:
- Få et garantibevis eller kvittering, hvor garantiens løbetid fremgår
- Få et garantibevis eller kvittering, hvor det tydeligt fremgår, hvad garantien dækker
- Få et garantibevis eller kvittering, hvor vilkårne for garantien tydeligt fremgår
- Få et garantibevis eller kvittering med informationer om, hvor du skal henvende dig, ved evt garanti problemer (om du skal henvende dig i butikken eller evt direkte til producenten?)
Reklamationsret i EU?
Herunder finder du en oversigt over reklamationsretten i de enkelte EU-lande. Den svinger en del, som du sikkert kan se
- Belgien – Ingen tidsfrister, men du skal klage indenfor rimlig tid
- Bulgarien – 2 år
- Cypern – 2 år
- Danmark – 2 år
- Estland – 2 år
- Finland – Ingen tidsfrister, men du skal klage indenfor rimlig tid
- Frankrig – 2 år
- Grækenland – 2 år
- Holland – 6 år
- Irland – Ingen tidsfrister, men du skal klage indenfor rimlig tid
- Island – 2 år og op til 5 år for langvarige forbrugsgoder
- Italien – 2 år
- Letland – 2 år
- Litauen – Ingen tidsfrister, men du skal klage indenfor rimlig tid
- Luxemburg – 2 år
- Malta – 2 år
- Norge – 2 år og op til 5 år for langvarige forbrugsgoder
- Polen – 2 år
- Portugal – 2 år
- Rumænien – 2 år
- Slovakiet – 2 år generelt. Dog kun 1 år for brugte biler, men 5 år for langvarige forbrugsgoder
- Slovenien – 2 år
- Spanien – 3 år
- Storbritannien – Ingen tidsfrister, men du skal klage indenfor rimlig tid
- Sverige – 3 år for varer købt efter 1. April 2005
- Tjekkiet – 2 år
- Tyskland – 2 år
- Ungarn – 2 år
- Østrig – 2 år
Skriv et svar