DISCLAIMER! I dette indlæg har jeg f.eks estimeret værdien af et Like på Facebook. Denne estimering er sket ud fra min vurdering, som også er begrundet i indlægget, men den faktuelle værdi kan afvige fra den listede.
Alle råd og vejledninger til at spotte falske konkurrencer er vejledende, selvom du følger disse, kan du stadigvæk godt risikere at ende med at deltage i og dele en konkurrence, som ikke er ægte.
I de sidste par måneder har der været rigtig mange artikler, blogindlæg mm omkring falske Facebook konkurrencer. Fælles for mange af dem er dog, hvis du spørger mig, at de gør problemet med falske konkurrencer større og mere kompliceret, end det reelt er. Både når det kommer til at gennemskue, hvad der er en ægte/falske konkurrencer, men også når det kommer til det faktiske problem.
Derfor opfordrede et par venner mig til at skrive denne guide, som er meget simpel at anvende, og den vil fange 99% af alle fake konkurrencer. Hovedingredienssen i guiden er sund fornuft og logik, som er krydret med et par fif, som altid afslører, hvilke konkurrencer, som du ikke bør dele eller deltage i.
Men først lidt fakta, så du bedre forstår, hvorfor nogle laver disse falske konkurrencer.
Hvorfor lave falske konkurrencer på Facebook eller sociale medier?
Sociale medier er idag blevet en let måde, at kommer langt omkring. Især fordi folk liker og deler, og dermed vises opdateringen i deres venners nyhedsstrøm, som igen liker og deler, og sådan kan et simpelt indlæg komme ud til mange.
Derfor er Facebook og Sociale medier en nem måde, at komme i kontakt med mange mennesker, og ligeledes indsamle meget data. Og vi lever i en verden, hvor Big Data er guld! Google er en pengemaskine, bygget på Big Data, og Facebook er ved at udvikle sig til det samme.
Dem der laver falske Facebook konkurrencer, har oftest et af følgende 5 formål.
- At indsamle data, som de kan sælge videre
- At samle en masse mennesker, som derefter kan spames med tilbud og reklamer
- At samle en masse mennesker, og herefter sælge gruppen/siden til en tredje part, som typisk anvender den til at reklame
- At samle en masse mennesker, som kan anvendes til marketing tests (virker en reklame/en reklameform, eller virker den ikke)
- Ene og alene for sjov, eller fordi vedkommende vil irriterer et firma eller et brand
Hovedparten af de falske konkurrencer, falder dog ind under punkt 1 og 2 og til dels punkt 3, dvs de laves med den hensigt, at der skal tjenes penge på at sælge data, spames reklamer eller sælges sider/grupper.
Og der er rigtig mange penge i de 3 punkter, fordi den store masse af mennesker, nærmest kommer helt af sig selv. Alt bagmanden skal gøre, er at oprette en Facebookside, det tager 1 minut, og herefter lancerer en konkurrence. Max 5-10 minutter arbejde!
Falske konkurrencer laves altså med det formål, at der skal tjenes penge på den ene eller den anden måde.
Hvordan ser en ægte konkurrence ud?
Der er rigtig mange ægte konkurrencer på Facebook. Dog er gevinsterne ofte små, hvilket der er en helt naturlig årsag til. Arbejder du ikke med online markedsføring, er her en meget simpel forklaring.
Et like på Facebook er idag ikke meget værd. Alt efter hvordan liket skaffes, kommer det naturligt, fordi kunden kan lide dine produkter/service, eller kommer liket fordi du udlover en iPhone 6? Kommer liket pga f.eks en iPhone 6 konkurrence, er et like måske 1-10 øre værd for et firma. Det lyder ikke af meget, og det er der en helt klar årsag til.
Facebook har udviklet en algoritme, et filter, som gør, at du ikke ser alle de opdateringer, som dine venner og de sider du følger laver. Facebook viser dig kun det, som Facebook mener er mest relevant. Her benytter Facebook sig i høj grad af Big Data, da Facebook vælger opdateringerne ud fra:
- personer hvor du tit liker eller skriver en kommentar til deres opdateringer
- hvem du skriver meget med i f.eks Facebook messenger
- sider hvor du tit liker eller skriver en kommentar til deres opdateringer
- generelt de personer og sider/grupper, hvor du tit læser opdateringer
Facebook kigger altså på din adfærd på Facebook, og ud fra denne viser de relevante opdateringer. Du kan f.eks tjekke dette, hvis du klikker dig ind på en person fra din venneliste, som du ikke har set opslag fra i længe, eller været i kontakt med i længe. Så vil du højest sandsynlig opdage, at vedkommende har været aktiv på Facebook, men du har intet set i din nyhedsstrøm. Det skyldes, at Facebook ikke mener, at det er relevant for dig.
Twitter f.eks virker modsat, her vises alle Tweet i din newsfeed, hvilket også er årsagen til, at du let kan få mange tusinde tweets dagligt, hvilket også er uoverskueligt!
Da værdien af hver like på en Facebook side er meget lav, giver det også mest mening, hvis en gevinst i en konkurrence afspejler dette. Firmaer beregner nøje, hvordan og hvorledes de optimalt får mest brugbar reklame for pengene. Derfor bør værdien i en Facebook konkurrence ikke overstige 1.500-2.000 kr, da reklameværdien i forhold til gevinstværdien ikke harmonere.
Jeg har f.eks Cosmos Co, og vi kører jævnligt konkurrencer på Facebook, se f.eks her.
Værdien af gevinsterne er mellem 50-500 kr, hvilket er fair i forhold til eksponering og det mersalg disse giver.
Det kunne også være okay, hvis min anden webshop Customfit lavede en konkurrence i ny og næ, men det er dog langt fra alle solbriller, som ville være ideelle til det grundet indkøbsprisen. Derfor har vi indtil afholdt os fra det, men jeg vil ikke afvise, at det kan komme på tale i fremtiden.
Derfor vil det f.eks også give god mening for en isenkræmmer, at lave en konkurrence med f.eks en Kay Bojesen abe eller figur. Værdien er 5-900 kr, og isenkræmmeren betaler måske 50% af denne i indkøbspris, hvorved Facebook konkurrencen reelt kun koster 250-450 kr. Var det f.eks den store Kay Bojesen abe til 10.000 kr, som du kunne vinde, er værdien af gevinsten pludselig så høj, at det rent markedsføringsmæssigt bliver for dyrt for langt de fleste virksomheder. Eller sagt på dansk, de ville kunne få meget mere reklame for pengene på andre måder.
Derfor er konkurrencer med rejser til 10.000-50.000 kr for det meste falske, da gevinsten er alt for dyr i forhold til den eksponering, som der opnås. Det samme gælder de absurte konkurrencer med f.eks biler, Arne Jacobsen ægget osv.
En god fingerregel er, at konkurrencer med en præmieværdi på over 4.000 kr, ofte enten er falske, eller også trækkes der ikke en reel vinder, ene og alene fordi det er alt for dyrt at markedsføre sig med så høje præmier i forhold til reklameudbyttet.
Så brug din sunde fornuft, den kan ofte spare dig for uheldige oplevelser.
Sådan gennemskuer du en falsk Facebook konkurrence
Selvom mange gør det besværligt og kompliceret, er det faktisk ualmindeligt let at gennemskue, om en konkurrence er ægte eller ej. Du skal bare tjekke nogle meget simple ting, så kan du gennemskue det på under 20 sekunder. Kombinerer du det, med fakta fra afsnittet herover omkring max værdien af en gevinst, vil du i 99% af alle tilfælde kunne gennemskue, om der er tale om en falsk/ægte konkurrence, og om der reelt findes en vinder i konkurrencen.
I de seneste par dage, har der på Facebook floreret to konkurrencer, nemlig Arne Jacobsen Lagersalg og Royal Copenhagen Lagersalg. Jeg vil tage udgangspunkt i disse to Facebook sider, således du kan se, hvad du skal kigge efter.
4 tips til at gennemskue en falsk Facebook konkurrence!
Du kan klikke på alle billederne herunder, som åbner op i et nyt vindue. Dermed kan du lettere se detaljerne, samt hvad du skal kigge efter. Bemærk især de røde firkanter.
1: Hvornår er Facebook siden oprettet?
Start med at kigge på, hvornår Facebooksiden er oprettet. Det gør du helt simpelt, ved at tjekke tidslinjen.
Et gammel brand som Royal Copenhagen opretter ikke en facebookside få dage eller uger inden en konkurrence, de har allerede haft en FB side i mange år! Her failer 9 ud af 10 falske konkurrencer, da de fleste store brands allerede har en FB side i forvejen, og det giver derfor ikke mening, at oprette en separat side alene til konkurrencen, sådan som FB er opbygget idag.
En ægte facebook side har desuden en masse normale opslag, som er lavet over en længere periode. Siderne med falske konkurrencer har sjældent nogen opslag, fordi bagmændene ikke kan planlægge noget flere år ud i fremtiden, fordi de ikke ved, hvordan og hvorledes facebook ændre sig.
Arne Jacobsen lagersalg f.eks er oprettet få dage før konkurrencen lanceres.
Royal Copenhagens egen FB side har eksisteret i mange år!
2: Hvad kan du vinde?
Kan du vinde store præmier, f.eks ægget en palle Red Bull, en palle Coca Cola, en iPhone, en Mac computer osv, så bør du starte med at tænke dig om! For hvorfor skulle et firma udlodde en stor gevinst, når prisen for gevinsten slet ikke står mål med den markedsføring, som firmaet får retur?
Derfor er langt de fleste konkurrencer med store præmier, f.eks rejser, designer møbler, computere osv falske.
3: Hvem har oprettet Facebook siden?
Arne Jacobsen møbler laves af Fritz Hansen, og af en eller anden grund, har Fritz Hansen ikke valgt, at have en Facebookside for Arne Jacobsen delen. Derfor kan lige præcis Arne Jacobsen være svær at gennemskue. Men Royal Copenhagen har selv en FB side, så hvorfor skulle de oprette Royal Copenhagen lagersalg?
Ser du på kontakt info og beskrivelserne på de to Royal Copenhagen sider, vil du også opdage, at der er stor forskel!
FALSKE sider:
Ægte sider:
4: Giver Facebooksiden og konkurrencen mening? Logik?
Til sidst bør du altid bruge din sunde fornuft. I forlængelse af punkt 2, bør du altid spørge dig selv, hvorfor et firma, laver en konkurrence.
Skal en konkurrence på Facebook give mening, skal værdien af præmien matche med udbyttet af omtalen.
Ingen større mærker har ret meget ud af, at forære deres produkter væk, efterspørgslen er der allerede, så hvorfor skulle de lave en konkurrence? En konkurrence ville f.eks ikke give flere salg af Arne Jacobsen møbler, da kunderne til disse møbler, ville købe dem om der var en FB konkurrence eller ej.
Generelt giver konkurrencer bedst mening for webshops og mindre lokale forretninger, som dermed kan få en masse ekstra omtale, nye følgere og en masse delinger, mod et relativt beskedent beløb. Derfor er gevinsterne også i den lavere ende, oftest under 1.000-1.500 kr.
Dernæst er det altid smart at tjekke, om en FB side tidligere har afholdt konkurrencer. Er der blevet fundet en vinder i disse konkurrencer? Alt for mange konkurrencer ender uden en vinder, og offentliggøres vinderen ikke på Facebook i konkurrenceopslaget, er det ofte, at der ikke findes en vinder, selvom mange skriver, at vinderen er kontaktet i PB. For hvorfor skjule, hvem der har vundet?
At offentliggøre navnet på vinderen i konkurrenceopslaget er da en af de bedste valideringer, en konkurrence kan få. Og endnu bedre er, hvis vinderen poster billeder af de ting, som han/hun har modtaget.
Konklusion på Facebook konkurrencer
Tænk dig om! Det er næsten det bedste råd, og brug herefter 20-60 sekunder på at tjekke en facebookside ud, før du liker og deler en konkurrence. På den måde, kan du være med til at stoppe mange af disse falske konkurrencer, ligesom du undgår at dine venner skal spames med ligegyldigt lort, for at sige det mildt. For ingen har noget ud af alle delingerne og likes, ud over dem der står bag facebooksiden.
Jeg håber ovenstående kan hjælpe dig, og har du kommentarer eller forslag til forbedringer, justeringer eller andet, er du velkommen til at skrive dem i kommentarfeltet herunder 🙂
Skriv et svar