Overskriften er måske lidt provokerende, og det er ikke alle bloggere eller brancher, som er blevet ramt af dette endnu. Men rigtig mange bloggere og blogs, er idag mere affiliate sider, end det er blogs, som de prøver på at udgive sig for.
Jeg har absolut intet imod, at folk tjener penge på det, som de laver, eller som de kan lide at lave. Hvis du har en blog, og du synes, at det er fedt og super fedt at skrive en masse indlæg på denne, then do it! Men alt har en grænse, og alt bør gøres med måde, hvis ikke det skal virke som om, at man har mistet troværdigheden og solgt sin sjæl i jagten på reklame kroner.
Dette indlæg hander på ingen måde om, hvad folk bør gøre eller ikke bør gøre. Det står alle frit for, hvad de gerne vil med deres liv. Jeg har bare set lidt nærmere på de mange blogs, som der er out there, hvor der måske ikke overraskende er en kedelig tendens. Nemlig at alt kan lade sig gøre for penge.
Men hvorfor er det, at mange blogs idag har mistet charmen, og er vi læsere blevet reklameblinde, eller æder vi alt råt? Det har jeg set lidt nærmere på i dette indlæg.
Der var en gang en blog…
Sådan ville dette indlæg være startet, hvis det var et eventyr. Måske er indlægget i en eller anden version en ny og moderne udgave af H. C Andersens “Den grimme ælling”. Dog er ællingen i fortællingen skiftet ud med en blog, men ellers er handlingen den samme.
Omkring årtusinde skiftet tog blogging for alvor fat. Eller dvs det var i slutningen af 1990´erne, at blogs begyndte at blive hver mands eje, især efter flere gratis blogging systemer blev lanceret. At have en blog var det nye sort, og det var både privat, til firmaet, til hunden osv. Pludselig kunne helt normale mennesker dele deres hverdag med resten af verden, uden at det krævede det store. Den enkelte kunne dele private historier og informationer, hvis han/hun ønskede det. Blogging blev hurtigt et fænomen, hvor man kunne dele fælles interesser, samt hvor kommentarfeltet i bunden gav mulighed for gode, sjove, livlige og konstruktive debatter og diskussioner. Alt i alt var det en ny verden, som tiltalte mange.
Men det var også i bloggens tidlige stadie, eller unge alder om man vil, at ærligheden og charmen indenfor mange brancher og nicher var størst. Det var i begyndelsen, at folk skrev de ærlige beretninger, fordi de ønskede at fortælle en historie, dele en oplevelse, eller advare andre mod at begå de samme fejl. Det hele var personligt, det hele var meget ærligt, og det hele skete uden den store bagtanke, og i nogle tilfælde omtanke. Blogging var i starten naivt, men på den sjove og charmerende måde.
Blogging i Danmark var faktisk charmerende langt op i 00´erne, hvilket især skyldes, at blogging først for alvor slog igennem i slutningen af nullerne i Danmark. Men da bloggen endelig kom, gik det også hurtigt for alvor, og siden er det kun gået frem af med raketfart!
Fra hyggeprojekt til business
I starten var blogs et hyggeprojekt, hvor bloggeren kunne vise dagens outfit, fortælle historier eller skabe debatter. Det hele skete ud fra ideen om, at man ville dele, debattere eller berige andre menneskes liv. Der var kun få blogs, som havde kommercielle interesser, fordi virksomhederne havde endnu ikke fået øjnene op for blogging for alvor, og derfor var mange blogs på et niveau, hvor de levede på de rene tanker om blogging.
Men efterhånden som antallet af blogs steg, så steg antallet af læsere også, og det medførte naturligvis større og større interesse fra virksomhederne, som pludselig så blogs, som en ny markedføringskanal, hvor læserne ikke havde paraderne oppe i samme stil, som overfor alle andre markedsføringskanaler på det tidspunkt.
Der er især to typer af reklame, som vinder ind i bloggeverdenen. Nemlig affiliate marketing og sponsoreret indlæg. Hvorfor disse to reklameformer er et problem, det vil vi se nærmere på i de to afsnit herunder.
Affiliate links og affiliate marketing
Som skrevet i indledning, så har jeg intet problem med, at folk tjener penge på det, som de laver. Absolut ingen problem. Der hvor jeg ser et problem, er derimod hvor interessen for et emne og muligheden for fortjeneste støder sammen med ærlighed og troværdighed.
Hvad er affiliate links?
Affiliate links, eller affiliate marketing som det også kaldes officielt, består simpelt af, at bloggeren tilmelder sig til affiliate firma, det kunne være Partnerads, hvor bloggeren herefter har mulighed for at tilmelde sig forskellige firmaers kampagner. Store brands og firmaer har deres egne affiliate programmer, det gælder f.eks Asos, hvor tilmelding herefter sker via firmaet selv.
Når bloggeren skriver et indlæg, kan vedkommende linke til de firmaer og eller deres produkter, som der er omtalt i indlægget. Ved at indsætte en speciel kode i linket, får bloggeren en kommission af alt det salg, som der skabes, ved at læserne klikker videre til firmaernes hjemmeside. Ikke bare salg fra køb her og nu, nej der lagres en cookies på læserens computer, og den ligger der i typisk 10-45 dage. Dvs køber læseren indenfor denne periode fra firmaet, får bloggeren en %-sats af ordreværdien.
En smart afregningsmetode for både firma og blogger, da begge dermed har en fælles interesse i at skabe salg. Men det er også her, at problemerne begynder at opstå!
Hvorfor er affiliate marketing et problem?
Som udgangspunkt er affiliate links ingen problem, fordi det giver blot bloggeren mulighed for at tjene penge på det arbejde, som vedkommende har lavet. Men muligheden for at tjene penge gør også, at mange bloggere bliver MEGET ensporet i deres indlæg. De fravælger ganske basalt produkter, tjenester og firmaer i deres indlæg, som de ikke kan tjene penge på. Og det er selvom, at det er produkter, tjenester og firmaer, som de er glade for, og under normale omstændigheder ville have omtalt.
Kigger man lidt nærmere på de 20-50 største blogs i Danmark, som primært henvender sig til private (dvs blogs der ikke har med online marketing i en eller anden form at gøre), er tendensen med ensporethed nærmest skræmmende! Da bloggerne ingen interesse har i at manipulerede med f.eks indlæggets udgivelsesdato, er det ret let at begynde at analysere på, om der er et mønster. Især hvis man holder det op imod, hvilke firmaers produkter, som der omtales mest, samt hvornår.
Firmaer som tilbyder deres produkter er meget oftere omtalt, end firmaer som ikke har affiliate. Dvs nogle brands, services eller firmaer omtales ikke, heller ikke selvom bloggeren godt kan lide dette firma (flere har givet udtryk for dette i andre debatter, i diskussioner på deres blog eller på FB). Læs mere om dette længere nede i afsnittet “Vi undersøger”
Sponsoreret blogindlæg
Sponsoreret indlæg kan deles op i 2 kategorier. Den første er indlæg, hvor bloggeren f.eks har fået vareprøver eller har fået varen/servicen stillet gratis til rådighed til test. Den anden er indlæg, hvor bloggeren får vareprøver samt bliver betalt et kontantbeløb, for at skrive et positivt blogindlæg om firmaet eller firmaets produkter eller services.
I begge tilfælde får bloggeren varer/services eller andet for at skrive et indlæg om firmaet eller firmaets produkter. Nogle gange får bloggeren også produkter til at afholde en konkurrence på bloggen for læserne, som dermed kan vinde produkterne.
Hvorfor er sponsoreret indlæg et problem?
Hvis vi starter med de sponsoreret indlæg, som især omhandler vareprøver, men også test af services og produkter, så er problemstillingen, at de færreste virksomheder vil sponsorere noget, mod at få dårlig omtale retur. Derfor kommer der automatisk et pres, enten direkte eller indirekte, fra firmaet på bloggeren om, at der skrives noget positivt, fordi det var hele pointen med sponsoratet. Det medfører at ikke alle indlæg, som der skrives, er lige saglige eller sandfærdige. Men det ved læserne sjældent!
Vi har selv benyttet denne metode hos Cosmos Co, men vi har altid sagt, at bloggeren kunne skrive et indlæg, hvis de mente, at det var et produkt, som de kunne stå inde for, hvilket langt de fleste kunne, og vi har aldrig redigeret eller fået en blogger til at rette i et indlæg. Vi har faktisk først set indlægget, når det er kommet online.
Det største problem er næsten de blogindlæg, som er skrevet, hvor bloggeren både får vareprøver, men også får en betalingen for at skrive indlægget. Problemet består ganske enkelt i, at bloggerens troværdighed bliver sat på en prøve. For et indlæg kan ikke altid være positivt indstillet overfor et produkt eller et firma, hvis det også skal være sagligt. Især ikke hvis firmaet betaler penge for omtalen, for hvem vil betale penge for negativ eller semi god omtale? Næppe ret mange firmaer.
Ved denne form for sponsoreret indlæg, er der alt for mange interesser, som skal plejes, hvilket må føre til interesse konflikter, som falder ud til betalingens fordel. For bloggere skal også tjene til dagen og vejen, eller lommepenge, og indtjeningsmulighederne er relativt begrænset til få kanaler.
Vi undersøger!
Da indlægget ikke har til formål at hænge nogen ud, vil ingen navne eller blogs blive omtalt. Disse er også irrelevante, da det er hele problemstillingen, som jeg vil sætte fokus på, fremfor et par bloggere, som måske har lave en fejl disposition eller to. Det kan alle, og de kan heldigvis nå at ændre dette i fremtiden.
Der er måske ikke så mange nyheder i dette indlæg for garvede onlinefolk, da alle ovenstående informationer er basic viden. Derfor satte jeg mig for, at jeg ville undersøge nogle af de lidt mere kendte blogs i DK lidt nærmere. Og i samarbejde med et par andre firmaer, ville vi finde ud af, hvad kan man egentlig betale sig fra i 2014. Hvor går grænsen? Og hvad kan man ved en hurtig undersøgelse finde af finurlige tilfælde?
Undersøgelsen har stået på siden starten af 2014, da vi var nødtil at sprede forespørgsler mm ud over en rum tid, så det ikke virkede mistænksom, men også for at teste, om noget ændrede sig i løbet af undersøgelsen.
Det her fandt vi ud af:
- En blogger advarede mod et firma på Trustpilot pga dårlig behandling, men benyttede firmaets affiliate links samt anbefalede det på sin blog
- Mange bloggere var klar til at skrive gode og positive indlæg om produkter, selvom de endnu aldrig havde set eller prøvet produktet
- Flere bloggere var klar til at skrive positive og anbefalende indlæg om produkter, som de slet ikke brød sig om
- Mod ekstra betalingen ville flere bloggere poste præcis den tekst, som firmaet ønskede
- Flere bloggere var mod ekstra betaling klar til at anbefale et produkt fremfor konkurrentens, selvom de foretrak konkurrentens
- At positiv omtale var nemt at købe sig til, og at det kun handler om din pengepungs størrelse
- mm
Dette er kun de mest grove eksempler på manipulation, som var muligt, hvis blot der blev betalt for det!
Konklusion
Ud fra vores test og undersøgelse er det let at konkludere, at man IKKE må stole blindt på det, som en blogger skriver. Det kan godt være, at vedkommende skriver, at det er hans/hendes egen mening om produktet eller servicen, men det holder langt fra altid stik. Der er nemlig interesse konflikten mellem egne holdninger og penge fra firmaer, som gør det uigennemsigtigt for læseren!
Man kan desuden nærmest købe sig til alt. Forudbestille indlæg om produkter, før disse er blevet testet osv. En meget uheldig håndtering af tingene, når udlægningen på selve bloggen er helt anderledes.
Affiliate links kan være et problem, hvis bloggeren fremhæver nogle firmaer eller produkter frem for andre, ene og alene på grund af affiliate. For så sker der en grov segmentering, som kun kan falde tilbage på bloggerens troværdighed.
Brugen af affiliate links er desuden ved at tage overhånd for mange bloggere, som nærmest kun skriver indlæg eller poster billeder, hvis der kan indsættes affiliate links. Selvfølgelig bestemmer læserene selv, hvad de vil læse, men den tendens, som vi ser pt, har næppe en positiv effekt på læserne, og slet ikke når de finder ud af, hvorfor der er så mange links.
Et godt råd herfra er, at bloggerne i fremtiden gør det tydeligere, hvilken form for sponsoreret indlæg, der er tale om. Enten ved at uddybe, hvad der er sponsoreret, eller ved at benytte forskellige udtryk. F.eks burde sponsoreret indlæg kun benyttes til indlæg, hvor produktet er sponsoreret, mens indlæg der er betalt for, burde kaldes betalte indlæg. På den måde, kan læseren i højere grad læse, hvilket forhold der er imellem bloggeren og det omtalte produkt/firma.
Skriv et svar