Work smart not hard!
Sætningen herover siger vist alt! Det gælder ikke om at arbejde mange timer, men derimod at få lavet en masse i de timer, som du arbejder. Og hvordan gør du så det?
Et godt sted at starte, er at læse bogen “4 hour work week” af Tim Ferriss. Når du læser den eller hører den som lydbog, er det vigtigt, at du ikke prøver at kopierer bogens indhold ind i dit liv, men derimod forstår tankegangen bag. Det er dog ikke nødvendigt, at du læser bogen, dog får du en masse gode redskaber og ideer i den, som du sikkert kan bruge senere i dit liv.
Du kan sikkert finde et hav af blogindlæg, bøger, artikler mm omkring, hvordan du kan gøre din arbejdsdag mere effektiv. Og du bliver sikkert også super inspireret, når du læser dem, men ofte kan det være svært at overføre de simple regler til et kompliceret arbejdsliv, som aldrig er ligesom i bøgerne, artiklerne mm.
Jeg har selv brugt en del år på dette, før jeg fandt den rigtige løsning for mig. En løsning som virker for godt for mig, men som sikkert ikke passer til dig eller mange andre. For vi har alle individuelle krav og vaner, og det gælder om at tage højde for disse, når du gør alt effektivt.
Det er ikke antallet af timer, det er mængden af arbejde, der tæller!
Når du laver en forretning, gælder det om, at gøre det hele så simpelt og effektivt som muligt. Ikke nødvendigvis fordi, du skal tjene mange flere penge, men fordi det frigiver en masse ekstra fritid.
Du hører sikkert tit om disse typer, som arbejder fra 80-3000 timer om ugen, og som hverken sover, spiser eller trækker vejret. Skal vi ikke bare slå fast, at ingen mennesker kan arbejde så mange timer effektivt, og hvis de blev lidt mere effektive, kunne de med stor sandsynlighed reducere antallet af arbejdstimer, uden at det gik ud over, hvor meget de fik lavet.
For mange år siden sagde en klog mand til mig:”Jeg vil godt vædde med, at du kan nøjes med at arbejde 3-4 timer dagligt effektivt, fremfor 10-14 timer”. Jeg grinede og syntes faktisk, at han var en smule fjollet. For hvordan skulle jeg kunne nå alt arbejde på 3-4 timer, som normalt tog 10-14 timer?
Efter at jeg fik struktureret min hverdag, fandt jeg faktisk ud af, at han havde ret. Jeg kunne reducere min arbejdstid med 2/3 dele, da jeg fik det sat i struktur. Men lad mig være ærlige og indrømme, at det tog lang tid, før jeg gennemskuede, hvordan og hvorledes jeg gjorde det smart, så jeg kunne arbejde langt mere effektivt.
Og hele nøglen til fidusen ligger faktisk i, at jeg kendte mig selv godt nok til, at jeg kunne strukturere min hverdag til mig som person, uden at kunderne får en dårligere service, og uden at nogen lægger mærke til det!
Sådan arbejder jeg langt mere effektivt!
Lad det være sagt med det samme, jeg er B menneske med kæmpe stort B. Derfor er jeg ikke den mest effektive person om morgenen eller formiddagen. Det er heldigvis noget, jeg selv ved, og som jeg er bevidst omkring, og derfor har det også spillet i rolle i den måde, som jeg har struktureret min dag på.
Ligeledes sørger jeg for at være fokuseret, når jeg er igang med en opgave, men også at tage pauser eller afbræk fra arbejdet, da det opfrisker hjernen, og samtidig gør det muligt at arbejde langt mere effektivt og fokuseret, når jeg går igang igen.
Formiddagen
Jeg står typisk op kl 8.30-10. Tidspunktet svinger meget fra dag til dag. Da jeg ikke er særlig effektiv om morgenen, går tiden indtil klokken ca 12.00 med at besvare mails fra ZZ Distribution / ZZ Trading, Not Allowed og Cosmos Co forhandlere. Derudover går tiden med G+, læse lidt på Twitter og Facebook, samt oversprings handlinger og surfe lidt rundt på nettet.
Formiddagen går generelt med lette opgaver, samt at besvare emails. En god og let start på dagen for et B menneske, som jeg 🙂
Middag og den tidlige eftermiddag
Når vi nærmer os middag, er min krop og især min hjerne vågnet, og det betyder, at de mere krævende opgaver påbegyndes. Her skriver jeg artikler, tager stilling til problemer, samt udfører det arbejde, som der kræver fokus.
Ofte logger jeg af sociale medier, dvs jeg logger kun kort på, hvis jeg skal have en kortere pause, således de ikke forstyre mig. Min mail kører dog live, da jeg anser det som vigtigt, at jeg kan svare hurtigt på mails fra klienter i Not Allowed. Ikke vigtige emails besvares senere, evt i en semi pause / afbræk fra dagens gøremål, alternativt først den næste formiddag.
Ved ikke at planlægge tiden alt for hårdt, giver det mulighed for at rykke rundt på evt opgaver, som der skal laves, eller hvis en ny opgave pludseligt kommer ind.
Sidste på eftermiddagen og aftenen
Sidst på eftermiddagen og om aftenen fortsættes eftermiddagens gøre mål. Princippet er det samme, dog tager jeg flere pause fra arbejdet, hvor jeg snakker med venner, surfer på nettet eller tjekker de sociale medier. Alt sammen fordi jeg ved, at jeg får mest ud af en arbejdsdag, hvis jeg arbejder i ca 2 timers intervaller, hvor jeg er dybt koncentreret.
Da jeg bor alene, går meget af aftenen også med arbejde, dog afbrudt af dokumentarfilm, snakke med venner og gøjl på sociale medier og nettet.
Tager jeg udgangspunkt i ovenstående, kunne jeg på en dag nøjes med at arbejde koncentreret 3-4 timer, og jeg ville nå det samme, som en normal person, der arbejder 8-12 timer. Arbejder jeg mere end dette time antal, og sørger jeg for, at det er koncentreret, ville jeg nå endnu mere.
På denne måde kan man som selvstændig korte rigtig meget af en arbejdsdag væk, primært den tid, hvor du er ueffektiv og og ikke får lavet noget brugbart.
5 gode råd der gør dig mere effektiv
Der er flere ting, som du selv kan gøre, for at være mere effektiv, når du arbejder. Men før du kan ændre noget, er det vigtigt, at du kender dine egne styrker og svagheder, således at du kan udnytte disse.
Det er vigtigt, at du arbejder på den måde, som du føler er bedst for dig, og ikke bare følger trenden og andres måder, da vi mennesker ikke er ens. Derfor kan jeg kun opfordre dig til, at du prøver dig frem, indtil du finder den rette måde for dig.
1. Fjern alt støj!
Den letteste måde at blive effektiv på, er hvis du fjerner alt støj omkring dig. Med støj menes larm, f.eks hvis du sidder i et kontorlokale med andre, men jeg omtaler også sociale medier, mail og andet online, som hurtigt kan medføre oversprings handlinger og manglende koncentration.
Er det støj fra omgivelserne, som er problemet, kan du f.eks investere i et par af de populære støjreducerende hovedtelefoner fra Bose, som er yderst populære. De er ikke billige, men de virker effektivt, hvis man tjekker anmeldelserne rundt omkring. Jeg er selv yderst imponeret over effekten!
Når det gælder støj på din computer, er der to veje at gå. Enten at du lukker f.eks alle browserne ned, og kun har dem åbne, som du arbejder i. Eller alternativet, som jeg selv benytter, hvor jeg gangske enkelt logger af de sociale medier og hjemmesider, som jeg ved kan og vil forstyre mig. F.eks trikker det min OCD hjerne, når jeg kan se, at der er 25 nye tweets. Dermed fjernes mit fokus, og jeg sidder og tænker over, om jeg måske går glip af noget, hvis jeg ikke hurtigt får tjekket de nye tweets ud.
Det samme er problemet med G+, Facebook samt Gmail. Derfor logger jeg af disse steder, når der skal arbejdes!
Husk det er lettere at logge på i en pause, og tjekke det nyeste ud, end det er at sidde og tænke over, hvad der er kommet af nye spændende indlæg. Og så går det meget hurtigere, hvis du tjekker det et par gange dagligt, fremfor hvis du sidder på de sociale medier hele tiden. De er og bliver en tidsrøver uden lige. Du kender sikkert problemet, hvor du ligefrem leder efter noget spændende, fordi du nu er på Twitter eller Facebook, og derfor ender med at læse artikler, som du alligevel ikke kan bruge til en skid…
2. Arbejd når det passer til dig
Denne er svær, især hvis du har børn, kæreste eller andet, som der skal tages hensyn til.
Men det er nu og en gang således, at vi mennesker er mest effektive, når vores krop og hoved er klar til det. Er du A menneske, er du sikkert super effektiv fra kl 6.00 om morgenen. Er det tilfældet bør du give den en skalle fra morgenstunden og op af formiddagen, hvor effektiviteten stille og roligt aftager. Og i stedet for at tvinge dig selv til at arbejde ueffektivt, burde du måske lave noget andet, og genoptage arbejdet senere på dagen.
Eller lægge det helt væk indtil næste dag, og nøjes med at tjekke mails og andet, der er super vigtigt.
Er du B menneske, er du sløv fra morgenstunden ligesom undertegnede. Derfor får du alligevel ikke arbejdet koncentreret før omkring middag, og det bør indgå i dine kalkulationer. For du spilder bare en masse ressourcer, hvis du forsøger at være effektiv på et tidspunkt, hvor du ikke er effektiv.
Du kender dig selv bedst, så gør dig selv den tjeneste, at tilpas, hvis det er muligt, din arbejdsdag efter din egen cyklus, det får både du og evt din arbejdsgiver langt mere ud af.
Og jeg ved godt, at der er brancher, hvor der skal tages hensyn til kundehenvendelser og kundekontakt, men derfor kan du stadigvæk godt forsøge, at efterleve ovenstående.
3. Fokus, fokus og atter fokus
Når du endelig skal arbejde, gælder det om at fokusere på opgaven. Tøm derfor hovedet, da du ikke kan bruge din ven eller venindes holdning til en avisartikel til noget, og det er totalt irrelevant, om det giver regn, sol eller snevejr i weekenden. Alt sådan noget, kan du tænke over og på, når du ikke skal være koncentreret.
Det her er rigtig svært, og det kræver træning, men du kan træne dig op til, at du tømmer hovedet, og nærmest får dig selv i en trance, hvor det vigtigste er din arbejdsopgave.
Husk ligeledes, at ingen kan arbejde 4 timer i træk koncentreret. Derfor er det altid en god ide at dele sin arbejdstid op i mindre tidsrum, hvor du virkelig giver den en skalle. En god ide er altid at lave f.eks 1-3 timers sessioner, hvor du knokler løs, hvorefter disse afløses af en periode på xxx min, hvor du slapper af og laver lette opgaver.
Du vil typisk kunne have 2-5 sessioner i løbet af en dag, hvis du arbejder over mange timer. Du kan selv prøve at tilpasse, hvordan og hvorledes, det passer bedst til dig og dit arbejde.
4. Vand og gerne meget af det, sammen med en sund kost
Når du skal holde fokus og koncentrere dig, er det vigtigt, at kroppen er klar til dette. Derfor skal kroppens reserver være fyldt op med benzin, og ikke sukker, ellers risikerer du at gå sukkerkold.
Du vil blive overrasket over, hvor meget mere du kan yde, hvis du skifter sodavand og saftevand ud med ganske almindeligt vand. Og det samme gælder den usunde kost.
Jeg siger ikke, at du skal spise fanatisk sundt, men får du nogle grønsager, frugt og en solid middagsmad, vil du kunne holde koncentrationen meget længere.
For mit vedkommende, har en sundere livsstil betydet, at jeg kan arbejde næste 3 timer i træk dybt fokuseret, hvor jeg i starten kun kunne 1-1½ time.
Og så bliver man bare i bedre humør, når man spiser sundt, selvom det kan være lidt kedeligt.
Så tænk over hvad du spiser, for du bliver, hvad du spiser, ihvertfald når det gælder din arbejdsindsats.
5. Lyt til dig selv – Tilpas dine omgivelser
Af en eller anden grund, har vi ofte utroligt travlt med, hvad andre siger, gør og mener. Det skyldes sikkert vores flok mentalitet, hvor vi som menneske, helst ikke vil skille os for meget ud fra flokken.
Et af de steder, hvor du kan gøre en stor forskel, er hvis du lytter til dig selv og din krop.
Her gælder det om at gøre det, som får dig til at føle dig bedst tilpas. Hvis det er at arbejde på et skævt tidspunkt i forhold til alle andre, er det det, du skal gøre. Hvis det er at stå op og arbejde, er det det, du skal gøre osv.
Når du følger dig godt tilpas, påvirker det også din præstationsevne i en positiv retning. Du kan med andre ord yde mere, når humøret er godt, fremfor hvis du er lidt trist og fraværende.
Du har sikkert prøvet at have en dårlig dag eller to. På disse dage får du ikke lige lavet så meget, som du gerne ville. Ikke fordi indstillingen manglede, men humøret og viljen manglede.
Kan du derimod tilpasse dine omgivelser således, at du føler dig i godt humør, kan du ligeledes yde mere, og det gør dig både mere effektiv og målrettet.
Så tilpas alt omkring dig, således det giver dig de optimale arbejdsforhold, det kan betale sig i sidste ende, selvom skrivebordet eller computeren var noget dyre, end det budget, som der var lagt fra starten.
Bonus råd – En opgaveliste at arbejde ud fra
Skal du tømme hovedet, er det vigtigt, at du ikke går og tænker over, hvad du skal nå i løbet af dagen. Derfor er det en god ide, hvis du enten skriver dine opgaver på et stykke papir, indsætter dem i din kalender eller gør noget tredje.
På den måde skal hjernen ikke huske på, hvad du skal nå. Og det frigiver kræfter og fokus til dine arbejdsopgaver.
Dertil kommer, at det giver en god følelse i kroppen, hver gang du kan strege en opgave ud, eller slette den fra din liste, fordi du er færdig. Det er en god måde at booste og presse sig selv til at nå mere.
For langt de fleste mennesker arbejder og yder bedst, når de er under pres. Og det her er en måde, hvorpå du inddirekte sætter dig selv under pres, især hvis du opsætter mål for dagens opgaver. Dermed kan du presse dit aktivitetsniveau en eller to takker op, hvilket blot medfører, at du når endnu mere, og det er bonus, hvis du er selvstændig.
Ovenstående er blot nogle af de mange råd, som der findes om at arbejde effektivt. Men nøglen til en mere effektiv hverdag, hvor du måske kan reducere arbejdstiden med 50-75% ligger hos dig selv, og de kulisser, som du arbejder i.
Derfor skal du teste og arbejde med dig selv, således du kommer i en position, hvor du føler dig godt tilpas, og sådan du har nogle gode rammer for, hvordan og hvorledes, ud bedst muligt kan yde.
Og du kan læse 200 bøger om emnet, og mange af dem er helt sikkert fyldt med gode råd, min erfaring er bare, at mange af rådene er meget individueller, og du ville nå frem til samme konklusion, hvis du prøvede dig en smule frem selv. Derfor må du ikke tro, at du bare kan læse dig til, hvordan og hvorledes du bliver mere effektiv i dit arbejdsliv, for du er selv omdrejningspunktet for denne proces. Derfor skal du udfordre og teste dig selv, for på den måde at finde den optimale vej for dig.
God arbejdslyst 🙂
Har du gode råd, forslag eller kommentarer, så smid dem endelig herunder. Måske andre kunne få gavn af dem 🙂
Skriv et svar