Gode råd fra 7 forskellige webshop-ejere
Efter mit indlæg “Derfor BØR du starte en webshop” har jeg fået en masse mails og beskeder fra personer, som gerne ville starte en shop. Men da jeg kun ser tingene fra mit eget perspektiv, fik jeg den ide, at det måske var en god ide, at få input fra nogle andre webshop-ejere. Her var udgangspunktet, at det skulle være personer, som havde en alternativ tilgang til tingene, eller som måske ikke lige var dem, som man hørte mest om.
Jeg stillede dem nogle af de spørgsmpl, som selv synes kunne bidrage med en anden vinkel på tingene, men også nogle af de spørgsmål, som mange havde spurgte om pr mail eller beskeder.
Lad mig gøre det klart, at jeg IKKE har redigeret i svarerne, og jeg har heller ikke peget personerne i nogen bestemt retning. De har fået lov til at give deres helt eget svar, jeg har blot stillet spørgsmålene. Du får derfor de 7 shop-ejeres tanker, ideer, erfaring og gode råd direkte fra dem i deres eget sprog.
Præsentation af de 7 personer
Janus Beck Christensen
Mit navn er Janus Beck Christensen og jeg er partner i virksomheden Blue Monkeys In Space ApS. Vi har til huse i Augustenborg på Als, hvorfra vi pt. driver ca. 10 forskellige webshops, som vi enten selv ejer, delvis ejer eller kører partnerprojekter med.
Jeg har shoppen http://shop.bodymod.dk, og du kan følge mig på G+ her.
Mit navn er Patrick Kronholm, jeg er iværksætter og ejer og driver i øjeblikket to webshops.
Mit navn er Tim Liljendahl, og jeg driver til daglig to webshops, nemlig http://haandlavet.dk og www.strikkes.dk. Begge er niche webshops, hvor fokus ligger på hurtig levering, god kundeservice og glade kunder.
Du kan følge mig på G+ her.
Christoffer Steenbeck, 27 år, iværksætter og selvudnævnt e-handelsekspert. Jeg har arbejdet med e-handel siden jeg var 16 år og har derfor en del hands on erfaring, som man ikke finder hos andre ’e-handelseksperter’. Jeg brænder for opstarten af nye projekter og jeg elsker online markedsføring.
Besøg min blog og læs om e-handel, online markedsføring eller smil over en god iværksætterhistorie. Du finder den lige her http://www.christoffersteenbeck.dk
Mikkel Kiærulf Plæhn
Mit navn er Mikkel Plæhn, og jeg driver til daglig www.bioburn.dk, hvor vi sælger pejse uden skorsten, som brænder på bio ethanol. I den forbindelse arbejder jeg rigtig meget med Content Marketing via vores blog www.bioethanol-pejs.dk.
Jeg holder desuden foredrag om Content Marketing, og så blogger jeg på siden www.mplaehn.dk
1. Hvordan valgte du branche og niche til din/dine webshops. Og hvorfor valgte du den/de brancher?
Janus: Det var faktisk lidt af en tilfældighed, at vi i første omgang kastede over piercingsmykker, som i dag er vores primære indtægtskilde. Midt i finanskrisens begyndelse, begyndte vi tilbage i år 2008 og se om vi ikke kunne tjene lidt ekstra håndøre, ved at lave opsøgende annoceslag for hjemmesiden BodyMod.dk. Siden 2005 havde forummet vokset sig til Danmarks største forum for kropsudsmykningsinteresserede så det var og er stadig af en pæn størrelse. Men da vi var halvejs igennem år 2009 og der ikke var kommet synderligt mange penge ind, var vi overbeviste om at vi måtte finde på noget andet. Det nye skulle være noget som var B2C, online, småt og transaktionsbaseret.
Kort tid derefter, stod det os klart, at dette skulle være piercingsmykke. Jeg mener, hvorfor ikke? Vi havde jo alle mulighederne for at nå ud til en hulens masse mennesker via vores eget forum. Så i 2010 startede vi shoppen og med salg fra den første dag.
Sidenhen har vi også kastet os over andre brancher, men de har alle én ting til fælles. For hvad vi i gennem årene har lært, så er logistikken noget af det vigtigste ved en webshop. Så i dag er vi kun i brancher, hvor logistikken let kan gå op. Med det mener vi, hvor logistikken passer til vores setup eller hvor vi hurtigt kan få den til det.For os er logistik et stort konkurrenceparameter og forstår man at optimere her, ja så kan det tydeligt ses på bundlinjen.
Rasmus: Jeg tager udgangspunkt i DreamsforKids.dk, da det er der jeg har været med fra begyndelsen, ligesom jeg har været involveret i alle beslutningsprocesserne.Idéen til DreamsforKids kom faktisk for tre et halvt år siden da jeg sad i Italien sammen med Camilla. En aften sad vi og snakkede om, hvilke typer webshops, som kunne være sjove at starte. Det skulle være en shop som Camilla ville have lyst til at arbejde med i sin hverdag. Sjovt nok, så har kvinder med små børn næsten kun en ting i hovedet, når det gælder webshops – børnetøj. Jeg var dog klar i spyttet og sagde, at vi godt kunne sælge noget til børn, men det skulle være en niche og helst en niche som ikke var rørt før. Efter lidt snakken omkring forskellige idéer var det sengetøj som vi faldt for. Sengetøj til børn, fordi det er noget som forældre ofte skifter ud og dermed bruger penge på.
Samtidigt er det noget Camilla går rigtig meget op i herhjemme. Det var derfor meget oplagt af det kunne være en shop inden for lige netop denne niche. Det en niche der ikke allerede fandtes, vi kunne starte op for et okay lavt beløb og til sidst så kunne jeg godt se mig selv arbejde med lige netop dette når vi taler om produkter fra børne verden.
André: Valget af branche var for mit vedkommende meget let. Jeg har de sidst 12 år været i mobilbranchen, og da vi valgte at åbne en webshop havde vi i forvejen 3 fysiske butikker, hvor vi solgte mobilabonnementer, telefoner og tilbehør.
Så en webshop var en helt naturlig forlængelse af dette, da vores butikker oftere og oftere blev brugt som showroom af kunderne, der derefter gik hjem og købte varerne på nettet. Og selvom det selvfølgelig er hyggeligt at bruge 15 – 20 minutter på en kunde der ikke har til hensigt at købe noget i butikken, er der desværre ikke mange penge i den forretningsmodel. Så vi var ganske enkelt nødt til også at være til stede, hvor kunderne brugte deres penge.
Siden da har vi tilkøbt et par eksisterende webshops der udelukkende sælger sokker, hvilket sagens natur er lidt anderledes end mobiltelefoner og tilbehør. Det har været utroligt lærerigt, og på mange måder givet stof til eftertanke. Men det vender jeg tilbage til.
Patrick: Branchen blev nærmest valgt for mig. Jeg var meget i tvivl om hvad jeg skulle sælge til at starte med. Jeg var lidt inde og sælge nogle e-cigaretter men konkurrencen var hård, selvom jeg var en af de første, som solgte dem. Samtidigt var jeg provisionslønnet sælger hos et firma ved navn Bubblefun, som solgte arrangementer med noget som hedder Bumperz, som er en stor gennemsigtig luftbold man kan være inden i. Jeg fik dog aldrig solgt noget og har i skrivende stund stadig ikke solgt et eneste arrangement. Jeg snakkede derfor med en af min fars venner, som er den tidligere ejer af Perfect-Body(det blev lukket efter hans skilsmisse), han sagde til mig, at enten skulle jeg selv købe de der “hamsterbolde” og leje dem ud, ellers skulle jeg begynde at sælge nogle af hans produkter, som han stadig havde liggende. Han kom med et tilbud som jeg ikke kunne afslå, jeg fik ti styks af et produkt og skulle først betale for det når det var solgt. Efter få dage købte jeg domænet www.perfect-body.dk som han også brugte i sin tid og efter en måneds tid kom det første salg og shoppen med skønhedsprodukter og kosmetik var i luften.
Tim: Haandlavet.dk startede som lidt af en tilfældighed for 10 år siden, da et kreativt familiemedlem havde set nogle håndlavede 3d kort og spurgte indtil om det var noget vi kunne skaffe hjem, siden da blev shoppen udvidet med relaterede hobbyprodukter samt Hama perler.
Christoffer: Jeg har gennem tiden været omkring en del forskellige brancher når det kommer til produkter, som jeg har solgt på mine webshops. Jeg har solgt alt lige fra kondomer til indkøbsposer og over i chokolade og boligtilbehør. Fælles for samtlige niche webshops jeg har ejet er, at jeg har haft fokus på, at det skulle være forbrugsvarer jeg solgte i dem. Boligtilbehør er selvfølgelig ikke en forbrugsvare; måske det også var grunden til, at jeg stoppede med denne webshop efter 1 års tid. Omsætningen rundede et tocifret millionbeløb, men jeg gik død i projektet – mistede mig selv og stod tilbage med en forretning der stormede derud af… Jeg har i øvrigt skrevet om min historie med RoomPlus lige her.
Forbrugsvarer er en fantastisk ting! Kunden kender produktet og har formentlig brugt det mange gange før. Det åbnes, bruges og videre i teksten. Returforsendelserne kunne tælles på én hånd gennem et års tid.
Mikkel: Nichen biopejse var et tilfælde. Tilbage i 2008 var der masser af webshops der poppede op og blev successfulde, derfor ville vi starte en webshop, men vi var meget kræsne omkring hvad der skulle sælges. Vi havde begge en passion for design og innovative produkter, derfor var det som hånd i hanke da en i vores netværk havde købt en biopejs. Kort tid efter havde min kammerat købt en, og da den var tændt kiggede vi måbende og tænkte, sådan en her kommer alle til at ønske i deres hjem – den kan vi sælge.
Vi lavede selvfølgelig vores forarbejde og kiggede på markedspotentialet og konkurrencen. Der var ingen konkurrenter endnu, derfor så vi en unik mulighed for at komme ind i markedet som de første, og det var vi stort set.
2. Hvordan valgte du webshop system? Hvad lagde du især vægt på?
Janus: Da vi første gang skulle vælge system, var vi sikre på at den beslutning skulle træffes med en masse overvejelser. Vi ville ikke kaste os ud i noget, vi var usikre på om ville passe til os efter et par år. De ting vi primært kiggede efter var fleksiblitet, integrationsmuligheder, driftstablitet og vigtigst af alt, scalability – Mulighed for at vokse! Dengang tilbage i slutnignen af 2009, var valget ikke så svært – Det måtte blive Magento og Magento er stadig vores platform den dag i dag.
I dag har de fleste webshopløsninger en fornuftig driftsstabilitet og de fleste har også rigtig gode muligheder for at lave fleksible designs osv. Men mange halter stadig på integrations mulighederne og mulighederne for at vokse på samme platform. Men valget for os havde ikke været lige så let i dag, som det var dengang. For nøj hvor er der kommet mange spændende muligheder til.
Rasmus: I starten gik det bare ud på, at det skulle være billigt. Ja, helst gratis. Derudover skulle det være noget min kammerat Nicki kunne kode i, php. Derfor faldt valget på WordPress med en wp e-commerce udvidelse, hvilket egentlig fungerede fint indtil vi ramte 100 varenumre. Efter 1 år med wordpress og med rigtig mange fejl og mangler, så måtte vi dog erkende, at tiden var inde til at skifte og vi skiftede til ShopOrama og kom på som shop nummer to.
I dag vil jeg uden tøven vælge ShopOrama, simpelthen på grund af følgende fire grunde:
- Det er lavet til ehandel
- Det er dansk
- Det er nemt at bruge administrationsinterfacet – især for kvinder
- Koden er noget mange udviklere nemt kan kode i
ShopOrama platformen koster 650 kr. ex moms om måneden, hvilket flere mener er mange penge at bruge på et system, men der er jeg lidt af den holdning, at hvis man mener man ikke har råd til at bruge 650 kr. per måned på ens platform, så tjener ens forretning ganske enkelt ikke nok penge til, at den overhovedet kan leve.
Jeg lægger meget vægt på, at systemet er nemt at bruge og jeg hurtigt kan sætte andre i gang med at lave diverse ting i systemet – lige fra koden til at oprette produkter. Så skal det med SEO også være i orden, det er lige fra hastighed til nem opsætning af diverse meta data såsom titel og beskrivelse.
André: Det var utroligt svært at vælge det det rette system. Min viden var ufatteligt begrænset, så jeg brugte meget tid på især Amino, hvor jeg kiggede på andre tråde omkring emnet, ligesom jeg selv spurgte mig frem. Jeg fandt ret hurtigt ud af at det er en slags religionskrig, på samme måde som iPhone vs. Android, så svarene var mere basere på følelser og egne evner, end en nøgtern vurdering af om systemet kunne opfylde mine behov og ønsker.
Men jeg havde fra starten store ambitioner med shoppen, så det var vigtigt at den kunne håndtere flere hundredetusinde varenumre, og flere sprog. Og da jeg ikke selv har de tekniske evner til at sætte sådan en shop op, eller udvikle på den, var det også meget vigtigt at vælge et system der er mange der kan arbejde i, så jeg ikke var låst til én eller få samarbejdspartnere. Det endte med en Magentoshop.
Patrick: Jeg kan faktisk ikke huske hvorfor jeg præcist valgte Opencart som shopsystem. Jeg mener at det var det shopsystem som rankede bedst på meebox under one click install. Det jeg lagde mest vægt på, på det tidspunkt, var nok at det var let at sætte op og gratis at installere og bruge. I dag vil jeg nok lægge lidt mere vægt på brugervenlighed, både for kunde og administrator, hvilke funktioner systemet har og hvilke man har brug for, hvor godt systemet er SEO mæssig og sikkert også en del mere. Jeg var dog meget heldig med Opencart og efter jeg har købt et par udvidelser så kører systemet rigtig godt.
Tim: Da min kone startede Strikkes.dk brugte vi lang tid på at kigge på åbne og lukkede shopsystemer, men endte i sidste ombæring med at vælge PrestaShop, da den med få modifikationer ville kunne understøtte vores forretningsgange.
Desuden var det et system som aktivt blev vedligeholdt og det var et stort udvalg af moduler.
Christoffer: Min første webshop blev opsat i simpel html og indeholdte, så vidt jeg husker, ikke engang en egentligt købsfunktion… Man fik præsenteret produktet, en pris og en mailadresse man kunne bestille på. Herefter skulle der overføres til min bankkonto – og varen blev herefter pakket på mit teenageværelse og afsendt. Enhver konverteringsekspert ville i dag grine af denne historie, men ikke desto mindre var det måske netop denne oplevelse, som fik mig udover stepperne når det kommer til e-handel.
Min anden webshop fik jeg opbygget i osCommerce. Da osCommerce mistede charmen og der kom nye systemer til, skiftede jeg over til Magento. Det er ligeledes Magento jeg bygger mine nuværende forretninger på. Jeg vil til hver en tid vælge en open source løsning. Du er ikke bundet til et lukket system og du kan få enhver med kendskab til Magento indover din webshop. Dertil har du ingen begrænsninger når der skal udvikles! Endnu en fordel ved Magento løsningen er, at man kan finde tusindvis af moduler online. Enten er de gratis eller også koster de en lille mønt.
Mit bedste råd til valg af shopsystem vil derfor være; brug et open source system. Er du helt ny i e-handel kan du jo blot starte med en lukket løsning, men vil du videre i teksten og gøre din webshop til en levevej – så vælg en open source løsning.
Mikkel: Det første system var et tilfælde, her kunne vi godt have gjort arbejdet bedre – men for at være ærlig vidste vi intet om SEO eller webshop systemer. Det eneste vi vidste var at vi skulle bruge en webshop der skulle se godt ud, samtidig med at der skulle anskaffes nogle kunder. Vi blev fanget i et hjemmebrygget system som sælgeren sagde var mere end 100.000 værd, det viste sig dog at have alt for mange begrænsninger, derfor skiftede vi efter bare 12 måneder over til Joomla. Det skete i takt med at jeg lærte mere omkring SEO og hvordan en hjemmeside skulle være skruet sammen. Vi havde ikke rigtig nogle penge til rådighed, men vi vidste at det var nødvendigt for at kunne etablere en succesfuld forretning, derfor gjorde vi det alligevel. Det var skræmmende, men set i baglyset nødvendigt og har hjulpet os med at nå til hvor vi er idag. Vi så det som fundamentet i vores butik, og det er det stadig den dag idag.
3. Hvordan strukturerer du din hverdag, når du har en eller flere webshops, hvor der skal være styr på tingene?
Janus: I vores dagligdag er der mange faste rutiner indarbejdet. Jeg tror ikke at der er et universelt setup som passer godt til alle, så man må prøve sig lidt frem. Vi har af flere omgange gjort det, at vi sat os ned og set tilbage på hvad de forgangende uger er gået med. De ting som SKAL gøres, prøver vi på at skemalægge. Så hver onsdag gør du dit, hver torsdag gør du dat osv.
Det giver som regel en masse “tomrum”. Disse tomrum skal så udfyldes med lavt hængende frugter. I vores dagligdag går vi altid og holder øje med hvad vi kan lave af nyt, som vil give nogle quick-wins, som kan automatiseres. Større nyhedsbreve, integrationer af større nye funktioner på websitet, nye kampagner osv. er ikke en del af vores daglige rutine. Disse ting planlægges altid. Men med quick-wins mener vi små ting, som har en stor betydning på sigt. Det kan f.eks. være at forfatte en ekstra email til en drip-kampagne, finde 10 nye søgeord til vores AdWords, ringe til et par affiliates, småjusteringer på websitet osv. Små ting, som er til at tage og føle på, der er sjove at lave, kan færdiggøres på få timer og som man mest af alt er sikker på giver noget igen. Måske ikke lige i dag, men bare en lillesmule, hver måned, over de næste mange måneder.
Det gør hverdagen sjov, fordi man når det man SKAL, men man ved at der også er styr på de store kampagner/ændringer osv. men man kan få lov at optimere lidt hver dag.
Rasmus: Da jeg sidder på fem shops og et fuldtidsjob, så det rigtig svært at have tid til alle ens ting. Jeg har derfor fundet ud af, at det er rigtig vigtigt at have nogle gode mennesker omkring en, som kan tage sig af de daglige ting, når jeg selv er på arbejde, men som også kan klare alle de ting som jeg ikke selv er god til blandt andet kodning, adwords og tekstforfatning.
Jeg gør meget brug af Evernote og Trello, hvor jeg hver dag skriver alle de ting, der skal gøres på alle mine shops. Lige fra ting jeg selv skal ordne til det andre skal ordne for mig. Jeg prøver så vidt muligt altid at have en to-do liste og lige nu arbejder jeg på at blive bedre til at prioritere emnerne på mine lister, så det hele bliver mere struktureret og glidende. Det værste er at sidde og ikke vide, hvor man skal begynde, fordi der er så mange forskellige ting, du skal nå.
En grundlæggende ting for alle shoppene er logistik, da alle butikkerne er afhængige af, at der ryger varer ud over disken. Så det handler i høj grad om at få alle ens varer hurtigt ud igen, så man kan holde en høj lagerhastighed og ikke brænde inde med gamle produkter, som senere skal nedskrives og i værste tilfælde “smides” ud.
Markedsføring er et emne man ikke kommer udenom, om man driver en webshop eller en fysisk butik. Markedsføring er et bredt emne, og det kan være svært at overskue alle mulighederne alene. Her er det vigtigt at få hjælp ude fra, hvis man ikke kan selv eller vil bruge ens tid andre steder, hvor man er til mere nytte. Så vær ikke bange for at få andre til at lave noget arbejde for dig, men derimod glad også selvom det koster dig nogle penge. Det svære i det her er at finde en eller flere som kan og gør sådan som du gerne vil have det.
André: En struktureret hverdag står absolut højt på min ønskeliste, men i takt med at der kommer flere og flere ordrer og kundehenvendelser, er det også blevet en del sværere at styre hvordan dagen skal gå.
Der er heldigvis enkelte daglige deadlines der skal nås. Eks. bestilling af varer inden et vist tidspunkt, så vi modtager dem dagen efter. Og pakning af ordrer så de er klar når Post Danmark og GLS afhenter dem.
Så det meste giver heldigvis mere eller mindre sig selv. Den tid der er til overs, bliver brugt på en prioriteret to-do liste, som bliver opdateret med jævne mellemrum. Dermed ved jeg altid hvad næste opgave er.
Patrick: Gule lapper er en rigtig god ting hvor jeg lige hurtigt skriver hvad jeg mener jeg skal bruge dagen på, der kommer dog altid nogle uforudsete opgaver 🙂
Jeg har også investeret i et kæmpe whiteboard hvor jeg kan skrive alle mine onde planer for fremtiden.
Tim: For at understøtte vores interne pick&pack har vi udviklet plukke- og pakkelistesystemer r for at optimere abejdsgangen på lageret (har tidligere skrevet om det på http://tim.liljendahl.dk/optimering-af-arbejdsgange-i-netbutik.html)
Christoffer: Jeg har været hele vejen rundt på dette punkt! Jeg har pakket ordrer på teenageværelset, i mit første kontor på 250 kvm, i et lagerrum i City-Selfstorage, fået forældrenes hjælp og på et eksternt pakkehotel. Pakkehotellet var ikke min store succes. Jeg har derfor skrevet en god guide til hvad du bør være opmærksom på hvis du overvejer et pakkehotel.
Min hverdag med en webshop. Jeg har så vidt muligt sørget for, at den altid har været flydende. Flydende forstået på den måde, at jeg altid har været meget impulsiv og derfor ofte har taget beslutninger når det faldt mig ind. Så at have en alt for struktureret hverdag vil have kvalt mig. Nyd din frihed i at være selvstændig. Keep it simpel; korriger AdWords, besvar kundemails, udprint ordrer og pak dem…
Mikkel: Ingen dag ligner hinanden – men typisk handler det først om at behandle alle de kunder og henvendelser vi har. Derefter handler det om at jagte nye muligheder. Typisk sker det igennem at udvikle indhold, lave PR arbejde og ringe. Derudover har vi haft flere større initiativer der har krævet mere arbejde og fokus, såsom automatiseret markedsføring, opsætning af effektive lagersystemer osv – her er det mere projektbaseret, men den daglige drift har altid handlet om kunder. Da vores produkter i gennemsnit koster 10.000 kroner, har vi den fordel at der er en lav volumen – det gør at vi kan fokusere på det store billede. Vi har dog etableret et godt ben i form af tilbagevendende salg med brændsel. Her skal ordre selvfølgelig behandles, og lageret skal styres, men det er nemt når man kun har et varenummer.
Vi afhænger i stor grad af at styre vores ordrer via excel, når man sælger for 25.000 til en enkelt kunde kan vi ikke bare bestille varen hos vores leverandør og så glemme den lykkeligt – der er stor opfølgning og kontakt omkring leveringstid for at sikre at kundens leverance ikke skrider.
4. Hvilke tanker har du gjort dig omkring outsourcing af lageret til et pick&pack? Hvis du allerede benytter et lagerhotel, hvorfor har du valgt denne løsning, og kan du mærke en forskel i din hverdag?
Janus: Vi har gjort os mange tanker om brugen af lagerhotel, men vi kommer altid til samme konklusion. Nemlig at vi står stærkere jo tættere vi har produkterne på os. Jo mere vi har at gøre med vores produkter, jo bedre “feel” får vi med flowet af dem. Derudover giver det også vores kunder den fordel, at når de ringer ellers skriver ind med et spørgsmål på en specifik model, ja så går vi da bare lige de 10 meter der er, ud på lageret og finder modellen frem. Så har vi alle svar foran os, som kunden måtte have.
Sidst men ikke mindst, så spiller pris også en væsentlig faktor. For os er det klart billigere at have lageret hos os selv og lønne en medarbejder for at stå for pakningen, end det er at outsource. Derudover ligger det ikke i virksomhedens dna, ikke selv at have 100% gefühl med logistikken. For kunne vi køre pakkerne ud selv, ja så havde vi sgu nok også gjort det.
Rasmus: Jeg blev fornylig kontakt af nogle som tilbød dette, og jeg havde da interesse i det, især når vi gerne vil holde ferie engang i mellem, så behøver man ikke at lukke lageret ned i 1-2 uger. Men jeg sprang fra igen med den begrundelse, at jeg godt kan lide at have styr på det hele selv. At jeg selv kan lave status, når jeg vil, ligesom at jeg kan pakke nogle pakker selv, så man ikke mister feelingen med sin virksomhed, men at man kan bidrage hele vejen rundt.
André: Pakning af ordrer fylder en meget stor del af min dagligdag, og outsourcing har flere gange været oppe og vende, da tid er én af de vigtigste ressource vi har, og den skal derfor bruges fornuftigt. Og for at opnå de mål vi har, er det ikke hensigtsmæssigt at jeg render rundt og bruger tiden på at ekspedere ordrer.
Vi har derfor også undersøgt mulighederne for outsourcing, men der er flere ting der spiller ind. Blandt andet har vi en hel del varer på shoppen der hurtigt risikerer at blive usælgelige, og derfor ikke er særligt attraktive at have liggende på eget lage, da det hurtigt kan blive en ret seriøs lagerbinding. Og da vi har dag-til-dag levering hos de fleste af vores leverandører, har vi derfor mange enkeltvarer ind og ud hver dag, hvilket ikke er helt optimalt i et eksternt set up.
Derudover giver vi kunderne mulighed for at afhente deres varer i butikken, hvilket vil betyde at vi skal lave et noget anderledes set up i forhold til lagerlokationer og bestillingsproces, så vi får leveret vores varer det rigtige sted.
Og så er fortjenesten pr. ordre ikke ret stor, slet ikke når vi også indregner omkostningerne til at skaffe kunderne, hvilket også indgår i overvejelserne.
Hvis vi så alligevel vælger et Pick & Pack hotel, er omkostningerne pr. håndteret ordre det første vi kigger på. I Danmark er omkostningerne pr. ordre forholdsvis store, og hvis vi vælger vi et i udlandet bliver det godt nok noget billigere, men til gengæld bliver leveringstiden også mindst en dag længere. Og da vi har udgangspunkt i hurtigst mulige levering til kunden, er sidstnævnte ikke en mulighed.
Så i forhold til mobiltilbehør webshoppen har vi valgt outsourcing fra, og er i øjeblikket på udkig efter en første pakkemedarbejder, der forhåbentlig er den første i en række af mange.
Til gengæld er det noget lettere at outsource lageret på vores sokker. Her er vi lagerførende i alle varer, de bliver ikke forældede, fortjenesten pr. ordre er større og de kommer på lager i få men store portioner.
Hvis vi kun havde sokkerne, ville vi uden tvivl outsource til pick & pack lige på stedet, men når vi alligevel skal have egne pakkemedarbejdere til den anden shop, giver det bedst mening at beholde hele lageret internt.
Men konklusionen er at det absolut kan være en god idé at frigive tid, ved at outsource pakning og forsendelse. Og uanset hvordan man vender og drejer det, vil det være en udgift man ikke kommer udenom, men der er ikke en standardformel på om det ene eller andet bedst kan svare sig.
Patrick: Jeg synes stadig at det er sjovt selv at pakke alle mine ordre men hvis jeg får meget travlt så kunne det jo være en løsning. Udover dette så synes jeg det lyder meget besværligt at skulle sende ordre bekræftelsen videre til lageret og sidst jeg kiggede kunne det vidst heller ikke betale sig for mig :/
Tim: De produkter vi fører egner sig ikke til eksternt lagerhotel, da stk prisen er lav og håndteringsomkostningerne ved at outsource vil være for højt.
For garnshoppens vedkommende er vi ikke sikker på at et lagerhotel vil kunne håndtere de mange forskellige batches som garnet kommer i og vi dermed ville så risikere at stå med mange garnnøgler som ville være svære at sælge.
Christoffer: For mig var løsningen med et eksternt pakkehotel en helt fantastisk idé. Læs; ikke løsning, men idé. Det er bestemt ikke lutter lagkage, at have alt outsourcet til et eksternt pakkehotel, men friheden nød jeg. Friheden til at arbejde fra en cafe, derhjemme eller måske i udlandet – altid med visheden om, at der blev pakket ordrer. Find linket i punkt 3 til min oplevelse med et pakkehotel. Du skal være opmærksom på mange områder og ikke blot tage for givet, at det er den rette løsning for dig. Stil krav til dit pakkehotel!
Mikkel: Vores lagersystem er lidt unikt. Selve pejsene sendes som dropshipping da det ikke kan betale sig at binde pengene i et varelager – omsætningshastigheden er simpelthen for lav, og varerne er for dyre. Det ville være skønt ifht. salgsprocessen at have alt på lager, men det giver ikke økonomisk mening.
Ifht. vores brændsel startede vi med dropshipping. Det gjorde dog at fragt og behandling var for dyrt, hvorfor brændslet kostede omkring 35-40 kroner literen for kunden. Det betød at vi ikke solgte nok, derfor begyndte vi at købe paller af bioethanol hjem. Ved at pakke og sende selv, kunne vi få prisen ned omkring 30 kroner per liter, det betød at omsætningen steg. Efter et lille år havde vi så mange tilbagevendende kunder, at det gav mening at finde et varelager som vi kører med idag. Derfor har vi nok det bedste setup i markedet når det kommer til salg af bioethanol til biopejse. Vi har dag til dag levering, en god pris overfor kunden og kan samtidig selv tjene penge – alle vinder på det, men det har taget lang tid at nå hertil, og det tror jeg mange andre webshop ejere kan lære af.
Forskellen for os er, at vi sparer enormt meget tid. Fremfor selv at skulle behandle fragt optimalt, og lære om lagerstyring, har vi et top professionelt setup der tillader os at behandle ordrer uanset hvor vi er i verdenen. Det er i høj grad skalerbart, og det er vigtigt såfremt industrien fortsætter med at vokse.
5. Markedsføring er super vigtigt, men hvordan vælger du mellem de mange markedsføringsmuligheder, som der er på nettet idag? Evt et par gode råd eller referencer til gode løsninger?
Janus: Er man er ved at drukne i muligheder, handler det nogle gange bare om at få fingeren ud og komme i gang. Derfor “plukker vi æbler” og vi tager dem som hænger lavest først. Se at komme igang og så kan du sende en anden afsted efter en stige imens. Når du så har plukket lave æbler hele dagen og er godt træt i armene, kan du slappe af om aftenen med at læse strategier for hvoran man bedst muligt plukker de æbler i toppen af træet. Måske er en stige slet ikke det rigtige for dig. Måske du skulle finde dig nogen som har en lift, eller hvad med at lave en jordhøj rundt om træet så du lettere kan nå, eller måske hvad med at leje en helikopter til at plukke dem fra toppen og nedefter? Måske du skulle stoppe med at plukke selv og hyre nogle billige polakker til opgaven?
Mulighederne er mange når det kommer til markedsføring. Men vi er små og vi kan plukke hurtigt! Så vi plukker løs imens vi arbejder om aftenen/natten på de større tiltag.
Rasmus: Dette er et enormt svært emne, da der, som du siger, er mange muligheder. Jeg prøver at vælge, hvad der er bedst for mig og den pågældende butik, som jeg laver markedsføring for. F.eks. i DreamsforKids har jeg meget fokus på bloggere og Instagram, hvor i Playground har jeg mere fokus på tech sider og aviser. Så jeg tror, at det handler rigtig meget om, hvilken branche du befinder dig i, og hvad dit mål med markedsføringen er. Er det linkbuilding, så skal du gå efter den ene type, mens hvis det er ren branding, så er det en anden type, så i bund og grund handler det om at være der, hvor din målgruppe befinder sig og samler information/inspiration.
Da der sikkert er mange derude som jeg selv, så kan man ikke være god til det hele og man har ikke tid til det hele, derfor, som sagt tidligere, så er det super vigtigt at få hjælpe udefra til de ting som du ikke kan finde ud af eller vil bruge tid på at sætte dig ind i. Blandt andet gør jeg selv dette med adwords.
André: For at være helt ærlig, har vi været ualmindeligt dårlige til at markedsføre os. Vi har naturligvis prøvet flere ting af, men det har altid været noget der er gjort som venstrehåndsarbejde, og resultatet har naturligvis også været derefter.
Vi har derfor valgt at outsource en del af dette arbejde, og bruger i dag et eksternt bureau til vores Google annoncering. Især Google shopping annoncering har været et kæmpe hit, hvor vi har en høj CTR, god konvertering og en ualmindelig lav pris pr. ordre. Traditionel Adwords har været noget hårdere få til at hænge sammen rent økonomisk, og det har vi i dag valgt helt fra. Det betyder naturligvis ikke at det er for dyrt eller for ineffektivt, men for os har det bare været meget svært at få det til at blive en overskudsforretning.
Mulighederne i Facebook annoncering og brug af nyhedsbreve har vi, igen af tidsmæssige årsager, helt forsømt. Også dette vil blive noget vi kommer til at outsource i nærmeste fremtid, da der naturligvis ligger et kæmpestort uforløst potentiale her.
Til gengæld har vi gjort flittigt brug af affiliates, og det har vi haft stor succes med. Nogen er naturligvis dygtigere end andre, men overordnet er det et rigtigt fornuftigt samarbejde vi har kørende. Et par af fordelene ved at bruge affiliates er at man kan komme gratis i gang, og udelukkende betaler pr. ordre. Man er dermed garanteret ”value for money”, ved at bruge denne markedsføringsform.
Jeg vil godt dele et eksempel på hvor effektivt det kan være at bruge affilates til markedsføring. I slutningen af november fik vi den ”fantastiske” idé, at vi gerne ville åbne endnu en webshop, der udelukkende sælger få men populære varer, som vi vidste ville blive et hit i julehandlen.
Der var 3 helt klare udfordringer:
1. Vi havde ikke selv evnerne til at sætte en shop op
2. Hvis vi ville tage imod Dankort, kunne vi godt glemme alt om julehandlen pga, Net’s arrogante tilgang til at få kunder
3. Vi kunne umuligt nå at markedsføre os, eller opnå brugbare resultater i Google, med så kort varsel.
Den første udfordring løste Powerhosting heldigvis for os, med deres sædvanlige høje service og enestående fleksibilitet. Og ca 4 dage efter havde vi en 100% køreklar shop, sat op præcis som vi gerne ville have den.
Den anden del løste vi ved at droppe muligheden for at betale med rene Dankort, men udelukkende lave en aftale på øvrige kort. Der er alligevel ikke ret mange rene Dankort tilbage, så det var meget få kunder der ikke ville kunne handle hos os, men til gengæld koster hver transaktion en hel del mere.
Sidste, og største, udfordring løste vi ved på forhånd at have udvalgt 3 affilatesarbejdere som vi vidste kunne levere resultater, og håbede på at de var klar på at tage os ind. Så vi fik i en fart oprettet en konto hos Partner-Ads, der som sædvanlig var meget behjælpelige, og skyndte os at tage kontakt til de udvalgte affiliates.
Heldigvis synes alle 3 at det gav mening at bruge noget tid på at tage os ind, og på et par dage var vi helt integreret alle steder.
I skrivende stund er julesalget stadig i fuld gang, men på ca 14 dage har vi omsat for næsten 400.000 kr, på denne helt nye shop, og udbetalt lidt over 10.000 kr. i provision til affilate partnerne. Beløbet kunne være ca. det dobbelte men vi løb ind i den ret dumme udfordring, at vi pludselig fik problemer med kunne få så mange varer som vi kunne sælge. Så vi var periodevis nødt til at melde udsolgt på flere af dem.
Jeg vil helst ikke gå ind i hvad fortjenesten er her, men det har været en rigtigt fin forretning for os.
Så brug af affilates kan være særdeles effektiv måde at markedsføre sig på, og det er min helt kare anbefaling at det er noget de fleste nystartede webshops vil kunne få glæde af. Det er bare vigtigt at man betragter affiliates som det de er- samarbejdspartnere der skaffer kunder i butikken – og ikke begår den fejl at se dem som ”nogen der tager en unødig del af fortjenesten. Gør man det, kan man få et rigtigt frugtbart samarbejde.
Patrick: Hver gang jeg finder en ny markedsføringmulighed prøver jeg den af og hvis jeg ikke synes at den virker så prøver jeg en ny eller holder mig til det jeg ved virker. Jeg ser rigtig mange Youtube videoer af nye og spændende metoder og nogle gange får jeg nærmest en åbenbaring, der finder rigtig mange kloge mennesker derude.
Tim: For at komme godt igang med Strikkes.dk benyttede vi os af at vores primære leverandør havde deres egen “pricerunner”-tjeneste.
Ved at køre med en lav fortjeneste sikrede vi os topplaceringer og en ordenligt bunke nye kunder som vi har forsøgt at give verdensklasse kundeservice samt dag-til-dag levering på lagervarer.
Sideløbende med markedsføring via leverandøren benytter vi os også af Google Adwords og Google Shopping.
Christoffer: Hvorfor vælge? Det handler jo blot om, at komme ud over stepperne! Kaste sig ud mulighederne, som ligger i online markedsføring. Opret en AdWords konto, kontakt en håndfuld bloggere, start Facebook annoncering, skriv godt content til din webshop osv.
Et godt råd til valg af online markedsføring vil dog være, at du bør afprøve alt selv. Drop tanken om, at du ’ikke kan finde ud af’… Selvfølgelig kan du det! Læs dig til viden online, opret en AdWords konto med et lille budget osv. Du skal starte et sted.
Må du så senere hen sande, at online markedsføring ikke er din stærke side; så kan du altid hyre et eksternt bureau til opgaven. Du vil dog opleve, at du er væsentligt bedre rustet til at gennemskue et eksternt bureaus arbejde – hvis du blot har været lidt nede i materien. Det kan betale sig!
Mikkel: For os har print altid været udelukket. Vi arbejder aktivt for at få presse, men annoncerne er ikke pengene værd. Når man har prøvet det et par gange, kan man se at ROI ikke er tilstede, derfor fandt vi hurtigt andre græsgange hvor vi sort på hvidt kan se resultatet. Vi har fundet et par gode kanaler der virker for os, herunder især Google og content marketing som kommer til udtryk på vores blog www.bioethanol-pejs.dk (du kan evt. læse mere her:http://www.mplaehn.dk/saadan-fik-jeg-success-med-min-firma-blog)
6. Hvis du skulle starte en ny webshop, hvilke brancher eller produkter ville du så overveje? Er der nogle brancher, som du ALDRIG ville gå ind i? Hvis ja hvorfor?
Janus: Når vi starter nye projekter op, går vi primært efter brancher som minder om vores egne. Primært skal de logistiske udfordringer stemme overens med vores nuværende, men der skal også være synergieffekter at hente. Helst i form af samme målgruppe, men også i form af muligheder for at lave fællesindkøb og at administrationen kan klares fra én fælles placering. Men når det er sagt, så kigger vi meget på konkurrencen. Vi ønsker ikke at kæmpe imod forretninger som har enorme summer at spytte efter markedsføring og som kun tænker på omsætning og ikke bundlinje. For os at se, er der alt for mange store koncerner, som KUN tænker på omsætning. De har ingen forventning om at lave penge og sådanne virksomheder er svære for os at kæmpe imod. Derfor går vi ikke ind i kampen om modetøj, forbruger elektronik eller fødevarer inden for den nærmeste fremtid.
Rasmus: Hvis jeg skulle starte en ny webshop i dag, så vil jeg prøve mig i en niche som er meget anderledes end dem jeg er i, i dag. Jeg har et stor interesse inden for te, og kunne i den sammenhæng godt tænke mig at prøve af lave en shop inden for Te-verden. Jeg ser i dag et marked hvor butikkerne stadig har overtaget, men efter at have set blandt andet Dennis Drejer gå i krig med garn og set hans succes, så tror jeg bestem dette er en niche man kan sætte sit præg på.
Der to brancher som jeg aldrig vil gå ind i (igen). Dette er børnetøjsverden og elektronik. Grunden til dette er ikke fordi jeg er der i dag, men pga det er nogle brancher som er benhårde og som kræver en god økonomi fra starten af. Udover ovenstående så vil jeg heller ikke gå ind i bøger og kosmetik, grundet af der er så store spillere på markedet når vi snakker bøger og den sidste siger mig intet.
André: Skulle jeg starte en ny webshop i dag ville jeg uden tvivl satse på en nicheshop, der specialiserer sig i et lille udvalg af varer, men med en pæn fortjeneste. Helst med en forholdsvis lav kostpris, der kan sælges med en god fortjeneste. Og det skulle helst være produkter der er salgsbare i lang tid, så risikoen for at brænde inde med et næsten usælgeligt varelager minimeres.
Derudover skulle en ny shop med det samme målrettes mod hele Europa.
Jeg har på ingen måde undersøgt konkurrencen eller mulighederne, men hvis jeg skulle starte på en helt frisk kunne jeg sagtens forestille mig at åbne en shop der udelukkende sælger graviditetstest, barberblade, eller håndklæder i forskellige størrelser, farver og kvaliteter. Altså noget som mange køber, og som ikke er er et kortvarigt modefænomen. Og som kan præsenteres enkelt og overskueligt.
Sådan noget som cykeltøj kunne også være interessant, da det både er populært og kan sælges med en pæn fortjeneste. Ulempen er dog, at der med tøj er større risiko for at skulle forholde sig til mange returneringer, end med de andre eksempler.
Så som jeg ser det, er der fantastisk mange muligheder, som hver især kan blive til en helt pæn forretning.
Jeg ved ikke om der er brancher jeg ikke ville gå ind i, men det er meget usandsynligt at jeg ville kaste mig over mobiltilbehør, hvis jeg skulle starte forfra. I hvert fald ville jeg holde mig langt væk fra iPhone covers, for der er markedet mere end mættet.
Modetøj, både til børn og voksne, ville heller ikke stå ret højt på min liste over mulige brancher. Der er ganske enkelt alt for hård konkurrence, hvor de store spillere sidder tung på markedet. Det vil være både dyrt og ualmindeligt svært at få succes her.
Men uanset hvilken branche man vælger er konkurrencen stor, og det vil kræve hårdt arbejde at få etableret sig. Der er bare ingen grund til at gøre det sværere for sig selv end højst nødvendigt, så markeder der åbenlyst er overmættede, ville jeg ikke gå ind i.
Patrick: Jeg vil nok aldrig gå ind i tøj, sko og mode branchen hvor alle produkter har 16 forskellige størrelser i 5 forskellige farver og kunden aldrig er tilfreds med hvad de får.
Jeg har faktisk lige startet en ny webshop op for ca. en måned siden, www.billigtsexlegetoej.dk hvor jeg sælger sexlegetøj billigt. Alle produkterne er dog ikke oprettet endnu men siden er dog oppe 🙂
Udover det, så var jeg tæt på at sælge ting til bil reparationer så som lakstifte, maskiner til at udrette buler osv. og så var jeg også tæt på at starte en makeup side.
Det gik dog op for mig at jeg havde lidt for mange bolde i luften og måtte holde mig til min primære shop, som sælger skønhedsprodukter, hudpleje og kosmetik og så når jeg havde lidt ekstra tid kunne jeg arbejde på sexshoppen.
Tim: Personligt ville jeg aldrig gå ind mobiltilbehørsbranchen, da jeg vurderer at konkurrencen er for hård og fortjenesten minimal.
Christoffer: Jeg elskede beauty branchen og jeg håber en eller anden dag, at kunne vende retur til denne. Min anden webshop handlede med hårprodukter, glattejern osv. Det var et virkelig spændende marked!
Jeg ville aldrig kaste mig over ikke-forbrugsvarer. Det er selvfølgelig dumt at skrive ’aldrig’, men der skal være gode tanker bag og der skal være en gulerod. En gulerod i form af nye udfordringer, som vil kunne udvide min horisont, som e-handelsiværksætter.
Mikkel: Jeg tror de fleste brancher, selv nicher, er godt og grundigt penetrerede. Hvis jeg skulle starte i en anden branche, ville det formegentlig være kaffe nichen da jeg har passion og viden om branchen. Samtidig har jeg her mulighed for at opbygge et publikum før jeg har et produkt. Herefter kan jeg starte med et par nicheprodukter, få success og langsom udvide produktporteføljen. Jeg tror en nøgle kan være at have egne brands da det vil forbedre bundlinjen markant samtidig med at man får øget kontrol. Der er selvfølgelig stadig ulemperne ifht. produktudvikling – men det er tankerne jeg gør mig: Publikum først, etablere trafik/brand samt definere en klar business case, herefter få et par varer på hylden og udvide langsomt men stabilt. Det giver mere økonomisk mening istedet for at hoppe i med begge ben igen.
Jeg ville aldrig røre tøj eller teknologi branchen, jeg mangler simpelthen viden omkring produkterne til at kunne differentiere en eventuelt shop nok her.
7. Kom med 3 gode råd til alle dem, som gerne vil starte en webshop. Hvad bør de vide, eller hvad skal de være opmærksomme på, før de går igang?
Janus: Få styr på logistikken før du begynder. Test markedet af for hvordan dine kommenden konkurrenter leverer varene og find ud af hvordan du kan skille dig ud. Hvis du satser på at være billig, er det måske ok at være lidt længere tid om at sende varen. Eller måske du skal være hurtig for at kunne forlange den pris du skal have, for at kunne gå i plus.
Undgå også dyre lån. Det er bedre at sætte alle sparepengene i et projekt og have til huse i skrabende lokaler i starten, end det er at skulle betale renter hver måned, for dyre designermøbler og andre døde materialer, som ingen øget omsætning giver dig.
Vælg for guds skyld rigtigt når du vælger platform. Det rigtige valg kan spare dig for ufattelig mange udgifter til programmører, servere osv. Vælg en platform som passer til dine drømme og evner. Er du ingen haj til PHP, CSS,JavaScript og HTML bør du nok ikke gå efter Magento. Måske det er bedre at vælge en mindre platform i starten som du let kan komme i gang med og så altid skifte til noget andet senere. Gør det du er god til og det du brænder for!
En god ekøbmand elsker at handle, så vær sikker på at du selv gør de rigtige handler før du går i gang. Det gælder både vareindkøb, køb af platform, konsulenthjælp osv. Ellers kan du ikke forvente at dine kunder vil føle at de gør en god handel ved dig!
Rasmus: 1. Bare kom i gang, lad vær med at komme med en masse undskyldninger overfor dig selv og andre og spring ud i det.
2. Du er ikke god til alt og du kan ikke alt. Find en partner der kan det du ikke kan eller outsource. Du vil vinde i den sidste ende selvom det koster dig nogle penge!
3. Hav din historie klar. Du kommer til at fortælle din historie mange gange på mails og telefon når du skal have fat i ny leverandører. Da jeg har siddet på begge sider af bordet, så skal der ikke meget til for at en sælger skipper en mulig samarbejdspartner på grunden deres historie for at starte ikke brander nok igennem.
André: Hvis jeg skal komme med 3 gode råd, bliver det følgende:
- Vælg varer med lang salgbarhed, og lav sandsynlighed for at du skal bruge tid på at håndtere returvarer. Det er både spild af tid, og det er ikke altid at returvarer kan sælges som nye.
- Billigst er ikke altid bedst
Hvis du ikke selv har forstand på at sætte en shop op, skal du naturligvis finde nogen der kan gøre det for dig. Der er mange omkostninger i forbindelse med opstart, så det er tiltalende at finde den billigst mulige leverandør. Det kan sagtens være udmærket, men det er desværre ikke altid lykken.Jeg har efterhånden set en hel del eksempler firmaer der tilbyder ualmindeligt billige køreklare webshops, men desværre ikke lige kan overholde de aftalte tidsfrister, kan levere det lovede, eller endnu værre: Lige pludselig bare er forsvundet. I de tilfælde har billigst vist sig at være dyrt.Har man et lidt større budget, kan man desværre heller ikke være sikker på at aftaler overholdes. Det ved jeg af egen erfaring, hvor vi valgte en mellemting mellem billigst og dyrest. Det endte i hat og briller, hvor vi efter adskillige måneder måtte erkende at vi ikke kunne få leveret det aftalte. Det endte heldigvis godt, og vi har i dag fundet en særdeles god partner på den del.Så hvis du skal købe opsætning og klargøring, er det en god idé at undersøge dem der skal gøre arbejdet for dig. - Kom i gang!
Det kan være utroligt tillokkende at læse en masse om SEO, markedsføring, konverteringsoptimering, design, nyeste trends ovs. osv. Og det er naturligvis godt at have en vis baggrundsviden, men der er læsestof nok til et helt liv. Og hvis du skal have penge i kassen skal du ikke bruge alt for meget tid på det teoretiske, men komme i gang med at få noget praktisk erfaring.Så få startet din shop op, gør det så godt du kan og lær af alle de fejl du uundgåeligt kommer til at begå. Det er meget lettere at finde ud af hvad der skal optimeres, når shoppen er kørende.
Det kræver mange timers hårdt arbejde at få ordentligt gang i en ny webshop, men når ordrerne til sidst begynder at trille ind, har det også været det hele værd.
Held og lykke med din nye shop :o)
Patrick: 1. Det behøver ikke koste en masse penge at starte en webshop, hvis du har 2000 kr. er du allerede godt på vej. Et domæne koster ca. 60 kr. om året og hosting ca. 120 kr. om året, derudover er de fleste shopsystemer gratis. Så for 180 kr. har du en webshop i et helt år, det skal der altså ikke særlig mange salg til at tjene hjem. Jeg har snakket med mange som troede at det koster omkring 100.000 kr. at starte en webshop op og det gør det vel også i nogle tilfælde, hvis du skal have en kæmpe webshop med et par hundrede produkter men det er altså ikke her de fleste starter. På begge mine webshops er jeg startet med 5-10 produkter og har derefter bygget den op lidt efter lidt. Jeg startede min første webshop for 2500 kr. og den har nu omsat for 500.000 kr.
2. Du må ikke give op i modgang. Jeg kan garanterer dig for, at hvis du starter en webshop eller en anden virksomhed, så vil der på et tidspunkt komme noget modgang. Jeg husker stadig min 19 års fødselsdag hvor Ewire gik konkurs og jeg tabte 23000 kr.. Heldigvis brugte de fleste af mine konkurrenter også Ewire, så jeg var ikke den enete, der var i problemer. Det siges at nogle af mine konkurrenter tabte op mod en halv million. Det var dog stadig en meget sørgelig dag, for det havde aldrig gået så godt for min shop, som det gik lige der og det er lidt op ad bakke når kunderne ikke kan betale for deres køb eller ikke stoler på PayPal som blev mit midlertidige betalingssystem i et par måneder.
3. Lad vær med at tænke på penge, tænk hellere på hvad du virkelig brænder for, så skal pengene nok komme 🙂
Tim: Du skal være opmærksom på at porto er meget dyrt i danmark, og hvis du overvejer en niche som allerede er godt af udenlandske konkurrenter så vil du nok få svært ved at få volume nok til at få en successfuld forretning ud af det.
Hvis du kun har en dansk leverandør af produkter, så overvej om du selv kan parallelimportere via en udenlandsk leverandør, befinder leverandøren sig inden for EU kan du frit importere de fleste produkter uden problemer.
Det er hårdt arbejde at starte en netbutik op og der er ekstremt meget arbejde forbundet med at drive en successfuld netbutik.
Christoffer:
- Lav selv din første løsning. Drop webbureauet der tager 30, 50 eller måske endda 100.000 for en e-handelsløsning. Er du helt grøn på området vil du hurtigt blive et offer for en ivrig sælger, som kan se dollartegn i øjnene. Løsningen du starter ud med vil jeg væde min gamle hat på, at du alligevel ikke arbejder på efter 1-2 år efter alligevel. Du finder ud af hvad din webshop skal indeholde. Vent med den store investering.
- Afprøv selv dine evner indenfor markedsføring. Drop bureauet der ’kan det hele’ for xx.xxx kr. månedligt. Prøv dig frem; måske du vil brænde for det!
- Nyd at du er selvstændig. Arbejd når det passer dig. Arbejd 8-16 hvis du ønsker det eller måske 16-04… Du er herre i ejet hus!
Mikkel: Du behøver ikke varer til at starte med. Du behøver viden og publikum. Kan du etablere dig som ekspert inden du begynder at sælge har du en kæmpe fordel den dag du vælger at tage springet. Det gør det også langt nemmere når det kommer til at forhandle priser med potentielle leverandører. Samtidig vil du lære industrien at kende på godt og ondt, hvorved du kan udelukke eventuelle samarbejdspartnere og brands der ikke er værd at samarbejde med.
Mit andet tip er at være forberedt på at lave fejl, og træffe hårde valg som vi gjorde med vores shopsystem. Er du forsigtig risikerer du at sidde fast og aldrig for alvor at slå igennem.
Mit sidste tip må være at lave tilløb. Spar nok penge op, arbejd om aftenen, natten eller i weekenden mens du har et job. Det gør dig mindre afhængig af en indtægt fra dag 1, og det betyder at du kan træffe de rigtige valg uden at være presset af pengepungen.
Har du spørgsmål eller kommentarer, så stil dem gerne herunder, så svarer jeg eller de 7 shop-ejere gerne på disse 🙂
Christoffer Steenbeck skriver
Jeg kan læse, at erfaringerne fra dem du har udvalgt til artiklen spænder bredt – hvilket gør indlægget umådeligt spændende! Tak fordi jeg måtte bidrage til indlægget.
Morten skriver
@Christoffer Steensbeck
Jeg har ihvertfald forsøgt at finde nogle meget forskellige personer, for at give indlægget flest mulige vinkler.
Det er mig, som takker for, at du gad tage dig tiden til at besvare spørgsmålene 🙂
Karin Høgh skriver
Glædede mig til at læse artiklen, men jeg blev lidt træt, for..
1. Hvad mener Rasmus med denne bemærkning:
Det er nemt at bruge administrationsinterfacet – især for kvinder
2. Gud véd, om det er muligt at finde kvinder, der har gjort sig relevante erfaringer med at drive webshops.
Morten skriver
@Karin Høgh
Jeg tror, at han henviser til, at interfacet er let at forstår og ikke kompliceret. Mange kvinder er ikke som udgangspunkt så stærke i administrationsdelen af en side, så hvis det er let overskueligt og let at gå til, gør det bare brugeroplevelsen endnu bedre. Men han skal nok lige svarer dig 🙂
Du kan sagtens finde masser af kvinder, som har stor erfaring. Det var faktisk min ide, at jeg ville lave et tilsvarende kun med kvinder i næste mdr 😉
Anja skriver
Super god artikel.
Nogle af jer skriver i bruger bloggere og instagrammer til markedsføring. Jeg har webshop med børnetøj jeg selv designer og syr – den benhårde branche.
Jeg har kontaktet bloggere, nogle af dem skal have 16.000 kr for et oplæg.
Hvordan gør i med bloggere ? Og hvordan finder i dem?
Morten skriver
@Anja
Indlægget er fra 2015, og der er sket rigtig meget med bloggere og influenters siden da, især når det kommer til deres priser og indtægter.
Det er meget dyrt, at samarbejde med de lidt kendte og kendte, hvorimod mange upcomings er lettere at komme i kontakt med til en overkommelig pris 🙂
Anja skriver
Hej Morten.
Ja, det ved jeg. Men hvis jeg laver et samarbejde med en ny startet blog, har linket vel ikke rigtig nogen værdi?
Morten skriver
@Anja
Du har ret i, at linket fra start ikke er særlig stærkt, men det bliver det jo med tiden.
Men du skal nok også gøre op med dig selv, hvad du er ude efter, er det linket eller omtalen. Det er to meget forskellige ting, og hvis det er linket, så ville jeg slet ikke anbefale, at købe disse mega dyre blogindlæg, da værdien af linket slet ikke står mål med prisen 🙂